Graviditet
brevkassespørgsmål af
Micky
18 år
Jeg er en 18 årig pige. Jeg er meget bekymret for om jeg har nedsat fertilitet, altså om jeg vil have problemer med at få børn i fremtiden. - kan man godt blive undersøgt hos lægen om man har en sygdom eller andet som vil forhindre én i at blive gravid.

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan forstå, at du er bekymret for om du i fremtiden skulle have problemer med at blive gravid.
Der bliver skrevet meget i medierne om infertilitet. Årsagen til dette er, at kvinder bliver ældre og ældre før de får deres første barn. Ens fertilitet falder særligt omkring 30 års alderen. Som kvinde kan man passe på sig selv ved at leve sund og lade være med at ryge.
Ofte er det ikke en bestemt årsag til infertilitet, men et sammenspil mellem flere forskellige ting.
Du skriver ikke, om der er nogle bestemte ting hos dig som er årsag til din bekymring. Man kan ikke teste for infertilitet generelt.
Jeg synes, at du skal nyde din hverdag nu og forsøge ikke at bekymre dig om infertilitet før det bliver aktuelt.
Hvis der er helt specifikke du gerne vil have tjekket, så kan du kontakte din egen læge.
Jeg håbner, at jeg har svaret på nogle af dine spørgsmål.
Mange hilsner
Marie