Briller
brevkassespørgsmål af
Thomas
14 år
Hej
Ser ikke særlig godt så derfor har jeg briller. Men jeg hader virkelig at gå med dem. Jeg ser så anderledes ud og jeg vil bare så gerne have kontaktlinser. Men det må jeg ikke for mine forældre. Så jeg tager brillerne af når jeg er i skole. Mine forældre siger at jeg skal have brillerne på fordi det kan skade mine øjne hvs jeg lader vær. Er det rigtigt?
De siger også at jeg ikke kan bruge kontaktlinser. Kan alle ikke det hvis man bruger briller? Tror bare det er noget de siger fordi de synes det er bedst jeg bruger briller nemlig.

Svar:
Kære Thomas
Tak for dit spørgsmål.
Jeg tror ikke, du skader dit syn ved ikke at have briller på, når du er i skole. Men til gengæld overanstrenger du dine øjne, hvilket gør dig træt og kan give hovedpine og koncentrationsbesvær. Og du har vel også sværere ved at følge med i undervisningen, når dit syn ikke er helt optimalt. Så selvom synes ikke tager skade, så er det meget vigtigt, at dine øjne ser bedst muligt enten ved hjælp af briller eller kontaktlinser.
Det er da rigtig ærgeligt, du ikke bryder dig om at have brillerne på. Ofte er det jo noget, man lige skal vænne sig til. Hvad siger dine venner, synes de, at brillerne klæder dig?
Hvis du bare ikke kan vænne dig til brillerne, så må du tage en snak med dine forældre igen. Jeg vil give dig ret i, at nærmest alle kan bruge kontaktlinser. Nogle kan opleve, at øjnene kan blive lidt røde og irriterede, hvis de har linserne på for længe. Men under alle omstændigheder er det godt at have linserne, hvis man skal dyrke sport, i svømmehallen eller i andre situationer, hvor det er lidt besværligt at have briller på. Du kan jo foreslå dine forældre, at I går hen til en optiker i en brilleforretning, så de kan vurdere, om du kan bruge kontaktlinser.
Held og lykke
Mvh Anne