Springe p-pillepausen over
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus, Jeg er på p-piller og prøvede for første gang at springe p-pillepauserne over. Dvs. jeg tog 3x21 p-piller i træk og skal nu til at holde en p-pillepause på 7 dage igen. Det skal siges, at jeg altid husker at tage mine piller og i tilfælde af forsinkelse af indtagningen af dem, er forsinkelsen aldrig på mere end et par timer. Jeg har desuden ikke oplevet pletblødninger eller gennembrusblødninger i den p-pilleperiode hvor jeg har sprunget nogle p-pillepauser over. Jeg har læst mig frem til, om der eventuelt skulle være nogle ulemper ved at springe p-pillepausen over, som jeg har gjort, og min klare opfattelse er, at effektiviteten af p-pillerne er den samme. Dog er jeg alligevel blevet i tvivl om noget. Hvis p-pillerne tages "normalt", hvor man tager p-piller i 21 dage og holder pause i 7 dage, beskytter p-pillerne ligeledes mod graviditet, hvis man har samleje under p-pillepausen. Er dette også tilfældet, hvis man springer nogle af p-pillepauserne over, som jeg har gjort? Vil p-pillerne stadig beskytte i den kommende p-pillepause, nu hvor jeg har taget 3x21 p-piller uden at holde pause efter de 21 dage, som man normalt gør? Jeg håber, I vil hjælpe mig og mit spørgsmål giver mening.

Svar:
Hej med dig.
Tak for dine spørgsmål. Jeg kan forstå at du er i tvivl om nogle ting omkring p-piller.
Hvad angår eventuelle ulemper ved at springe p-pille pauser over, er det omdiskuteret om der er skadelige effekter ved dette eller om der måske også er nogle gode ting ved at gøre det. Der er ikke noget der tyder på, at der er store problemer ved at springe pauser over, hvis man springer mange pauser over vil man dog på et tidspunkt få pletblædninger eller gennembrudsblødning.
Beskyttelsen ved p-piller anses for at være lige god om man tager dem kontinuerligt eller holder pauser som anbefalet på pakkerne. Så hvis du ellers ikke har glemt nogle piller, er risikoen for graviditet minimal- også i de pauser hvor du ikke tager piller. Så jeg tænker ikke at du skal være bekymret for beskyttelsen af dine p-piller, selvom du tager dem lidt på forskellig måde..
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen
Morten