Forbrænder hurtigt?

brevkassespørgsmål

Forbrænder hurtigt?

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 5 år 6 måneder siden

Hej, jeg har et spørgsmål vedr, om end krop kan forbrænde fedt hurtigt end normalt? Altså jeg vejer ik så meget af en 13 årig at være, men jeg føler selv, at jeg spiser meget. Kan det være fordi min krop forbrænder hurtigt??

Svar:

Hej med dig,

Mange tak for dit spørgsmål.

Stofskiftet (altså hvor meget energi din krop skal forbrænde for at holde sig i gang) er forskelligt fra person til person. Nogle personer har et højt stofskifte og skal derfor bruge meget energi for at klare sig igennem dagen, mens andre personer har brug for mindre energi. Når man er 13 år så vokser man stadig, og kroppen bruger derfor meget energi på at gøre knogler, muskler, hud mm. større og stærkere. Jeg tror umiddelbart ikke at din krop forbrænder fedt hurtigere end normalt, derimod tror jeg at du forbrænder meget energi på at vokse. Hvis man så også dyrker sport/motion har kroppen brug for tilsvarende mere energi. Hvis du sørger for at spise fornuftigt (husk grøntsagerne!) og dyrke masser af motion så skal du ikke være bekymret. Din vægt skal nok stabilisere sig når du bliver lidt ældre.

Jeg håber du kan bruge svaret, ellers er du velkommen til at skrive ind igen.

De bedste hilsner

Morten, Læge.

MortenSHs billede
Morten har svaret på dette spørgsmål