Luft i maven

brevkassespørgsmål

Luft i maven

brevkassespørgsmål af
Alberte
19 år
Oprettet 6 år 5 måneder siden

Hej lægebrevkasse Jeg er en pige på 19 år. I går fik jeg vildt meget luft i maven, og både i dag og i går har jeg gået og haft ondt i maven. Jeg spiste en masse bolsjer igår så det er nok dem der har givet mig en masse luft i maven. Ved ikke om jeg har slugt for meget luft, eller også er det bare bolsjerne jeg ikke kan tåle for mange af? Mit spørgsmål er så er det noget der vil forsvinde af sig selv om nogen dage? Og hvis det ikke forsvinder af sig selv om nogen dage skal jeg så tage noget medicin mod luft i maven? Og er der noget jeg kan gøre for at lindre smerterne eller få luften til at forsvinde hurtigere? For det er virkelig irreterende at have ondt i maven, det kommer sådan i perioder. Hilsen Alberte Hilsen Alberte

Svar:

Kære Alberte.

Det lyder da ubehageligt med mavekramperne samt den øgede luftdannelse. Jeg tror dog det er helt ufarligt og vil gå over af sig selv. Om det har med bolsjerne at gøre er svært at sige, dog tror jeg ikke det er fordi du har slugt for meget luft. Det kommer ikke hele vejen igennem systemet.

Generelt kan man sagtens have dage hvor man har mere luft i maven end andre uden det betyder noget. Det kan nogen gange skyldes at man har spist noget mad maven er sart overfor. Andre gange at der måske har været en bakterie eller virus som kan give lidt maveonde. Begge ting går i sig selv. Hvis man ser er mønster i at man får mavesmerter og luft i maven efter man har spist bestemte ting, kan man prøve at indgå dette i en periode.

Hvis det er første gang du oplever dette og hvis det er gået over af sig selv ville jeg ikke gøre de store ændringer nu. Se hvad der videre sker og om det er noget som kommer igen.

Skulle det blive noget som du bliver meget plaget af synes jeg du skal få tjekket op på det hos lægen, da der kan være fødevarer man ikke tåler. Dette giver dog vanligvis hyppige mave-gener over  en lang periode.

Mvh Christine, læge.

ChristineRs billede
Christine har svaret på dette spørgsmål