Knækker hele kroppen!
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus!
Jeg knækker nærmest hele kroppen 24/7. Jeg knækker fingrerne, nogle gange tær, ryggen og nakken. Jeg gør det hver evig eneste dag og en hel masse gange om dagen. Jeg knækker mest fingrer, også kommer nakken og ryggen. Det er blevet en vane for mig, og jeg føler at hvis jeg f.eks. ikke knækker min nake eller ryg så er jeg helt stiv i kroppen. Jeg har knækket mine led i mange, mange år, så med en hurtig bevægelse vil der komme "knæk" uden besvær - altså, ledene er vænt sig til det.
Mine forældre kan ikke lide, at jeg gør det, og hvis jeg gør det foran dem, bliver de helt vildt sure.
Er det usundt at knække hele kroppen, og bør jeg stoppe? Jeg har vænnet mig til det i mange, mange, mange år, så det er ret svært bare pludselig at stoppe, da ledene også selv er blevet vant til det.

Svar:
Hej.
Der er lidt delte meninger med hensyn til om det er usundt eller ej. De fleste undersøgelse er dog kommet frem til, at så længe det ikke gør ondt når man 'knækker' leddet så er det ikke farligt.
Det der sker er, at der dannes et lille vakuum, når man bruger fx hænderne. Ved at manipulere fingrene, altså knække dem, kan man danne en lille luftboble, som eksploderer med det samme igen og laver den lyd man hører som et knæk.
Som du selv nævner, så er det en vane du har haft igennem meget lang tid og det er nærmest blevet til en ubevidst handling -  og derfor kan du ikke stoppe fra dag til dag.
Man kan dog begynde med at gøre sig selv opmærksom på vanen og standse den ubevidste handling, og med tiden vil du have mindre og mindre brug for at knække dine led.
Håber du fik svar på dit spørgsmål.
Med venlig hilsen, Sarah