Hjerteflimmer
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Hej, Jeg har i noget tid lidt af hurtig hjerterytme. Det kan komme på alle tidspunkter. Min puls kan gå fra normal til omkring 180-90 på meget kort tid. det varer så ved i noget tid, typisk et par minutter. Jeg bliver svimmel, får åndenød og bliver rigtig dårlig. En enkelt gang er jeg besvimet - jeg flækkede hagen og skulle syes. Jeg har haft sådan en måler på, først i 3 døgn - så fik jeg medicin, derefter i 1 døgn, efter jeg fik noget ny medicin. Lægen har nu foreslået medicinøgning - men jeg er rigtig frustreret over, at medicinen ikke hjælper. Lægen har også snakket om en operation. Noget med en varmebehandling - men jeg ikke helt sikker på, hvad det er der skal ske. Kan I måske forklare det på et lidt mere normalt sprog? Jeg vil helst undgå operation, men jeg er også enormt frustreret over at jeg næsten dagligt bliver dårlig, svimmel og utilpas - tit må jeg gå fra min klasse, for at lægge mig ned og få det bedre. Og jeg kan ikke mærke nogen effekt af medicinen overhovedet. Så jeg har to spørgsmål: 1) Hvad går sådan en varmebehandlingsoperation egentligt ud på? Og er det meget farligt? 2) Hvor længe skal man vente på at medicinen virker? Det hedder Isoptin. Jeg skal stige til max dosis. Hvad hvis det ikke virker? Skal man så prøve anden medicin? Og hvor mange gange vil man skifte medicin før man siger, at medicin ikke virker? Håber ikke det er for stort et spørgsmål Hilsen Julie

Svar:
Hej Julie.
Tak for dit spørgsmål. Som jeg forstår det er du lidt forvirret over hvad det er du fejler med dit hjerte, hvorfor medicinen ikke virker og hvad en eventuel operation egentlig går ud på. Det kan jeg sådan set godt forstå, for det er en ret kompliceret sygdom du har og en ret avanceret behandling som du eventuelt skal have og ikke noget som man laver på alle sygehuse.
Det lyder på mig som om at du har du en ledningsforstyrrelse i dit hjerte som giver dig periodevis hjertebanken og sågar besvimelse. Når hjertet trækker sig sammen så foregår det ved hjælp af elektriske impulser mellem muskelcellerne i hjertet. Når man har en ledningsforstyrrelse så er der nogen celler der opfører sig forkert og overdøver de almindelige elektriske impulser og gør at ens puls bliver meget høj - nogengange så høj så hjertet pumper så lidt blod op til hjernen at man besvimer. Man kan forsøge at få de celler der opfører sig forkert til at stoppe med at udsende elektriske impulser, det er det man gør med medicinen - desværre er det ikke altid det hjælper. Jeg må indrømme at jeg ikke ved om man kan bruge andre slags medicin end isoptin.
Hvis medicinen ikke hjælper trods maksimal dosis kan man forsøge noget andet, nemlig at give de celler der laver de forkerte impulser så meget varme at de dør, man kalder det ablation eller RFA (radiofrekvensablation). Man laver et lille hul på en af dine blodårer i din lyske og så går man med en tynd ledning via blodåren op til hjertet hvor man finder de dårlige celler og giver dem varme. Det lyder måske lidt voldsomt og man er jo altid lidt nervøs når det drejer sig om ens hjerte, men de er meget dygtige de steder de laver den slags behandling og har styr på hvad de laver. Mig bekendt er det meget, meget sjældent at der sker noget alvorligt i forbindelse med operationen, men det ved de meget mere om dem der eventuelt skal lave det og de plejer at være gode til at fortælle om det, ellers skal du ikke holde dig tilbage med at spørge.
Alt i alt synes jeg det lyder til, at dine læger har prøvet nogle gode ting med medicinen og det er vigtigt at finde ud af hvad der virker og ikke virker. Nu lyder det til at, at dine læger gerne vil prøve maks dosis og det lyder fornuftigt. Jeg ved ikke præcist hvor lang tid der vil gå, før at du og lægerne kan se om det virker, men jeg er sikker på, at dine læger vil fortælle dig om det og at de vil foreslå operation, hvis de mener det er nødvendigt. Men jeg synes det ville være en rigtig god ide, at du får snakket med dem om de ting næste gang, så bare spørg løs. Og sig endeligt til dem, hvis du synes de snakker for meget lægesprog og at de skal forklare det bedre på almindeligt sprog. Læger kan nemlig godt sommetider bruge for mange fagudtryk og svære ord..:)
Håber at du kan bruge mit svar og at du får det bedre.
Med venlig hilsen
Morten