Sover dårligt på efterskolen
brevkassespørgsmål af
O
16 år
Hej Cyberhus. Jeg skriver ind, da jeg har et problem som fylder ret meget.
Jeg er en 16 årig dreng, som går på efterskole. Har virkelig virkelig været glad for der,, og det er noget af det bedste der er sket i mit liv. Mit problem er, at jeg er begyndt at sove SÅ dårligt på efterskolen. Det har stået på en måneder tid, of jeg sov godt før. Kan aldrig falde I søvn, da jeg bliver utroligt urolig of irriteret når mine roomies snorke eller brækket vejret dybt. Plejede ikke at lægge mærke til det. Når jeg så endelig falder I søvn omkring 1-2 tiden om natten, vågner jeg og er helt urolig. Nærmest angst agtigt. Har aldrig hart problemer med angst eller noget. Har prøvet ørepropper of musik, men det virker ikke... Ligger så bare der I et par timer igen. Så jeg få måske højst 3-4 timers ssøvn, da vi skal op igen 6:45
Det er mest det, at jeg er såå træt og ugidelig næste dag. Plejede at have så meget energi. Prøver at holde den kørende pa kaffe og nikotin, men det virker sgu ikk optimalt. Sådan fortsætter mønsteret desværre. Mine venner kan godt mærke jeg er træt og ikke rigtig magter noget. Ved slet ikke ved jeg skal gøre. Har ikke rigtig lystr til at fortælle nogen det, da det ikk er jeres problem/skyld. Plss, har I nogen råd? Gider ikke gå at være irriteret og træt festen af året, da jeg elsker menneskerne og efterskolen...

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå du har store problemer med at falde i søvn og desuden vågner tidligt.
Du skriver, at årsagen kan være larmen nåer dine roomies snorker eller trækker vejret dybt, hvilket frustrerer dig. Det lyder som om, at du er kommet ind i en dårlig spiral, hvor du er begyndt at spekulere meget på om du nu kan sove om natten, hvilket i sig selv er et problem.
Det lyder jo som om, at du ellers er glad og har sovet godt for kort tid siden, så jeg tror bestemt ikke at det er fordi du fejler noget.
Der finges en masse forskellige søvnråd, jeg vil her forsøge at opridse dem som jeg erfaringsmæssigt synes er bedst:
- lad være at ligge dig i sengen hvis du ikke er rigtig træt, hvis du ikke kan falde i søvn indenfor 15 min stå da op og sid og læs en bog eller lignende, når du føler dig træt, så læg dig i sengen igen.
- ingen koffein eller nikotin senere end 6 timer før planlagt sengetid (husk der også er koffein i sodavand og lignende)
- gå en tur/dyrk let motion nogle timer inden planlagt søvn
- undgå middagslure
- spis sundt og ikke meget sukker i timerne op til planlagt søvn
Jeg håber du kan bruge disse råd og at det lykkedes for dig at komme ind i en god søvnrytme igen.
Med venlig hilsen
Morten