Sover dårligt
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej, jeg vågner næsten hver nat og har svært ved at falde i søvn igen. Det går ud over skole, humør og forholdet til min familie for jeg har ingen energi, og så bliver jeg meget nemt irriteret og har svært ved at hænge sammen. Kan det være stress, eller er det noget fysisk? Skal jeg til lægen med det eller hvordan? Den meget trætte pige

Svar:
Kære den meget trætte pige,
Først og fremmest vil jeg sige at det lyder meget hårdt. Dårlig søvn kan skyldes mange ting, og når du beskriver at det påvirker din skole, forhold til familie og humør, så vil jeg anbefale at du får en tid hos din læge og tale om hvad det kan skyldes. Du skriver selv stress, og det er rigtigt at det kan være en årsag til dårlig søvn - oftest viser det sig ved at man har en masse tanker som gør at man ikke kan falde i søvn igen.
Når du taler med din læge, så vil han/hun formentlig spørge ind til hvordan du ellers har det, om du føler dig presset i din familie eller skole. Du vil nok også blive spurgt til om motion og kost, og hvornår du går i seng og står op, og evt tager lur. Nogle gange kan svarende på disse spørgsmål gøre at man bedre kan finde årsagen til den dårlige søvn.
Jeg håber svaret kan hjælpe dig.
De bedste hilsener,
Katrine