Slå op i et langdistanceforhold

brevkassespørgsmål

Slå op i et langdistanceforhold

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Oprettet 5 år 2 måneder siden

Hej.

Jeg er en pige på 20 år som har en vildt sød kæreste, der bor i Tyskland. Jeg elsker ham rigtig højt, men jeg tror så småt jeg er ved at indse at jeg ikke er forelsket i ham længere og derfor bliver nødt til at slå op med ham. Da jeg som sagt stadig elsker ham højt, er det meget svært for mig at få det sagt til ham. Ønsker virkelig at vi forbliver gode venner bagefter (hvis han altså har lyst til det). Så jeg vil gerne slå op med ham på en god måde, men eftersom vi jo bor i to forskellige lande, synes jeg ikke at jeg bør slå op med ham i virkeligheden. Selvom jeg egentlig helst vil gøre det ansigt til ansigt, tror jeg bare at det ville blive for rodet. Da vi bor så langt væk fra hinanden, ville jeg ikke kunne tage hjem igen den samme dag som jeg slår op med ham, og at overnatte hos ham efter jeg har slået op, tror jeg ikke ville være rart.

Jeg har også tænkt på at ringe til ham og sige det over telefonen, men da vi næsten altid kun kommunikerer over SMS, når vi ikke er sammen, ville det på en eller anden måde virke mærkeligt og forkert. Da vi hovedsageligt kommunikerer over SMS, når vi er adskilt, har jeg tænkt på at dette måske ville være den bedste og mest naturlige måde at gøre det på. Jeg ved selvfølgelig godt at alle siger det er ondt at slå op over SMS, men har dog kun til hensigt at gøre det på en ordentlig og god måde. Vil skrive en ordentlig besked til ham og forklare ham det rigtigt. Og så har jeg tænkt på at give ham muligheden for at vi bagefter måske kan mødes et sted og få det afsluttet på en god måde og snakket om det. Kan jeg så godt tillade mig at slå op over en SMS, når nu omstændighederne er som de er og jeg gør det på en ordentlig måde? Eller er det en meget dårlig måde at gøre det på?

Jeg er forvirret og ved slet ikke hvad jeg skal gøre. Jeg er så ked af at måtte slå op med ham, idet jeg virkelig ikke ønsker at såre ham. Han betyder stadig meget for mig, så det er vigtigt for mig at gøre det rigtigt. Jeg har nu villet slå op i over en måned, men har bare endnu ikke haft modet til det eller vidst hvordan jeg skulle gøre det.

Håber meget i kan hjælpe mig.

Venlig hilsen,

den danske pige

Svar:

Hej

Det lyder til at du er afklaret med at du bliver nødt til at slå op med en fyr som bor i Tyskland, men du er usikker på hvordan du bedst kan gøre det. Da du ønsker at I forbliver gode venner, er det værd at overveje hvordan. Du skriver i parentes, hvis han altså har lyst til det. Det er en god idé at gøre det klart hvad du gerne vil fremover. Du kan ikke vide hvordan han reagerer, når du slår op, men du kan netop fortælle ham hvad du gerne vil, medmindre han bakker helt ud og vil afbryde kontakt fremover.

Med hensyn til præcis hvordan du slår op, skriver du at du er bekymret over at sms er utilstrækkeligt. Man kan jo sige at hvis du så ham hver dag, ville sms nok ikke være tilstrækkeligt. Alternativerne er vel email, som er lidt det samme, og så telefon/skype. Du kan også skrive det, og så om bede ham om at ringe/skrive tilbage, eller hvad du synes. Da du gerne vil være ven med ham, er det en vigtigt at du behandler ham som en ven. Det er vigtigt lige at finde balancen med hvor meget i efterfølgende skal kommunikere og hvornår, og her er det også bedre at du skriver og taler med ham om det, fremfor at du bliver nødt til helt at blokere. Det er som sagt ikke til at vide hvordan han reagerer på det. Husk at blive på 'din egen banehalvdel'.

Da I er vant til at have et langdistance forhold, kan du for eksempel foreslå hvornår I taler sammen igen, hvad enten der skal gå uger eller måneder. Det er også vigtigt at du holder fast i ikke at mødes fysisk, hvis du tror at I ikke kan finde ud af det, og ikke vil risikere at forholdet forbliver uafsluttet. Måske har I interesser eller venner som I deler, og defor kan det være godt at holde forbindelsen til hinanden åben, så man kan tage kontakt indimellem, selv om man ikke har planer om at ses igen. Måske kan I mødes om nogle år hvis den ene eller anden er i nærheden, det kan også være at I ikke har tid eller behov for det.

 Det er godt at du tænker dig om, og gerne vil komme videre på en ordentlig måde. Både for din og hans skyld. Håber det går.

Lilians billede
Sara fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål