Skyldføelse over onani
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej. Efter at jeg har onaneret så får jeg det rigtig tit, virkelig psykisk dårligt, jeg væmmes ved tanken om sex, jeg væmmes ved tanken om at jeg lige har onaneneret, og jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre ved det. Det er ikke noget nyt for mig at onanerer, har gjort det i nogle år

Svar:
Hej Anonym
Jeg kan godt forstå, hvis du er ked af at du får den her følelse efter onani.
Jeg vil gerne starte med at slå det fast. Onani er skønt, og onani er uden tvivl sundt. Det er sundt for kroppen at få frigivet en masse energi, gennem onani, og det er en rigtig god metode til at lære sig selv, sin krop og ikke mindst sin seksualitet at kende.
Det med at føle ubehag, eller skam efter onani er faktisk ikke så usædvanligt. Det er noget både piger og drenge kan opleve. Ud fra de unge jeg møder, er der en lille overvægt at piger der føler sådan.
Måske fordi man stadig tænker lidt forskelligt om drenge og pigers seksualitet?
Når man onanerer bliver man en lidt anden udgave af én selv. Man giver sig ligesom hen til den her fantiske følelse i kroppen, og giver ligesom slip på kontrollen. Det kan godt virke voldsomt, og få nogle til at føle sig forkerte, lige efter onanien, hvor kontrollen ligesom "vender tilbage" Jeg har talt med unge der følte sig helt forkerte, og havde det dårligt med sig selv, over den her følelse af at give sig så meget hen. FOrdi de i onanien ikke kun genkende sig selv. At den her følelse af at give slip, var rar, mens de onanerer, men ubehagelig at tænke over bagefter.
Jeg har også talt med unge, der bare har følt det forkert at røre sig selv på den måde. Måske fordi mange oplever onani og sex, som noget meget privat, og noget man ikke taler så meget om. Det man ikke taler om, eller gemmer lidt væk, kan også nemt føles forkert.
Det kan også være at unge der er vokset op med den her følelse af, at det er forkert at røre ved sig selv på den måde. NOget der ikke blev talt om derhjemme, og nogle har endda kunnet huske at de som mindre fik at vide at de ikke måtte røre sig selv omkring kønsdelene.
Hvad end der ligger til grund, er svaret stadig at onani både er godt og sundt. Du gør ikke noget forkert. I virkeligheden gør du helt det samme som de fleste andre mennesker også gør. For de fleste mennesker onanerer, og de fleste gør det lige fra de kommer i puberteten, og gennem hele deres voksenliv.
Håber det kan hjælpe dig lidt, når du ved at onani er helt nautligt og helt okay. Måske er det også rat at vide, at den følelse du beskriver er ret almindelig? Hvis du gerne vil tale mere, er du velkommen til at kigge forbi vores chat, og snakke med en af vores rådigvere. Du er selvfølgelig helt anonym.
Gode hilsner Tanja