Skole gør mig ked af det
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg ved ikke om det som sådan er et spørgsmål, men jeg har lidt brug for at få en andens synspunkt på det. Pga. problemer i 5. - 6. klasse (går i 7.) har jeg trukket mig lidt fra fællesskabet i klassen. Jeg har været bange for at folk har villet afvise mig, eller der ville komme problemer. Nu er det så sådan at jeg selv synes jeg prøver at kontakte dem i min klasse, men føler ikke jeg får et rigtigt svar når jeg prøver at snakke med dem. Udover det så er der det at når vi så har fri og jeg kommer ud til garderoben, så er der nogen der har flyttet mine ting forskellige steder hen (jakke, hue osv), og det har stået på i lidt tid nu.

Svar:
Kære dig,
Rigtig fint at du skriver her for at få et andet syn på tingene. Nu ved jeg ikke, hvad der skete der i 5-6. klasse, det lyder som om det er startet der. Jeg tænker et par ting.. Jeg tænker at de andre kan have haft svært ved at vide, hvor de har dig, men jeg synes også det lyder som om at de ikke rigtig giver dig en chance for at vise hvem du er. Når man er bange for at blive afvist af andre, så er det en helt naturlig reaktion at trække sig, som du også har gjort. Du er så blevet bevidst om det og er begyndt at åbne op og spørge til de andre. Det er mega sejt at du har fundet modet til det. Og derfor er det også rigtig ærgerligt at de andre ikke rigtig svarer dig, og at du i øvrigt oplever at dine ting bliver flyttet. Det er ikke ok, og ligner mobning. Hvis du ved, hvem der flytter dine ting, kan du evt. prøve at konfrontere dem med, hvorfor de gør det. Jeg synes dog det lyder som om at dem, som fjerner dine ting, ikke vil afsløres. Uanset, hvad så skal der gøres noget ved det, så du kan få det bedre i skolen. Jeg vil råde dig til at snakke med en lærer, og fortælle det du fortæller her. Dine lærere skal tage hånd om den situation du står i, så du ikke kommer til at blive holdt udenfor og bliver mobbet. Du har allerede gjort det rigtig godt og prøvet at komme i snak med de andre - det er super fint og viser at du har udviklet dig og er blevet stærkere. Så hold endelig fast i det mod, men prøv om ikke du kan få en snak med en af lærerne, så der kan blive gjort noget ved det.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Bedste hilsener,
Charlotte