Skind på pikken

brevkassespørgsmål

Skind på pikken

brevkassespørgsmål af
Lukas
13 år
Oprettet 5 år 9 måneder siden

Er det normalt at man ikke kan trække skindet helt af pikhovedet? Og jeg vil helst ikke til nogen læge.

Svar:

Hej Lukas!

Huden på spidsen af pikken kaldes forhuden, og indtil man er kommet i puberteten, sidder den fast og kan altså ikke trækkes tilbage. Efter puberteten er det dog normalt at kunne trække forhuden tilbage, medmindre man er omskåret. Hvis du altså er i puberteten og ikke er omskåret, men ikke kan trække din forhud tilbage, så kan der være tale om en forhudsforsnævring. Selvom du ikke har lyst til at tage til læge, så er det dog nødvendigt, hvis der er tale om en forsnævring, fordi så kan du bl.a. ikke få skyllet under forhuden, hvilket kan lede til irritation og i værste fald betændelsestilstande. Desuden kan det være smertefuldt i forbindelse med sex eller onani, fordi forhuden simpelthen kan revne.

Jeg kan godt forstå, at det ikke lyder som det fedeste i verden at skulle til lægen med, men heldigvis skal lægen blot tjekke, om der er tale om en forsnævring og hvis det er, så er den typiske behandling en creme, som du får ordineret af din læge. Så man kan håbe, at det er hurtigt overstået. Jeg sidder også og tænker at hvis det f.eks. er fordi at din læge er en kvinde og du synes at det er træls, så kan du prøve at spørge om du kan få lov at komme ind til en mandlig læge i stedet for, hvis du har det bedre med det.

Jeg er godt klar over, at det måske ikke var lige det svar du håbede på, men jeg tænker, at det bedste det er at få en tid ved lægen og få det overstået så hurtigt som muligt, sådan at du ikke skal opleve nogle ubehagelig bivirkninger af en eventuel forsnævring.

Mange hilsener fra Amanda

Amandas billede
Amanda fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål