skammet af at være omskåret
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus
jeg er 14 år og blev omskåret der jeg var lille begrund af forhudsnæring, jeg har det svært ved at acceptere at det er sådan. Når jeg går i bad til idræt prøver jeg altid at gemme min pik, og nogle gange sprænger jeg bad over. Jeg bliver også bange af at tænke på når jeg skal begynde på at havde sex, om hvad piger kommer til at tænke om min pik. Det er bare virkelig svært at være anderledes end alle andre fra min klasse/årgang.

Svar:
Hej med dig!
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan virkelig godt forstå, at du synes det er svært at føle dig anderledes end de andre fra din årgang. Det er en følelse, som jeg ved, at alle (især på din alder) kan genkende. Så det er bare super godt, at du skriver herind!
Jeg vil starte med at fortælle, at 30-40% af verdens mænd er omskåret. Med andre ord er det hver tredje mand! Det vil sige, at det slet ikke er så anderledes, som det måske kan føles for dig. Når det er sagt, så er der færre i Danmarks befolkning end på verdensplan, som er omskåret. Det kan være en del af grunden til, at du måske føler dig lidt anderledes. Men det er stadig fuldstændig normalt at være omskåret!
Jeg tænker ikke, du har grund til at frygte, at piger kommer til at tænke noget bestemt negativt om, at du er omskåret, når du skal til at have sex. Der er nogle kvinder, der faktisk synes bedre om en omskåret pik, blandt andet fordi nogle synes det er pænere, hvis manden er omskåret.
Når det er sagt, så er alle forskellige. Man kan have en skæv pik, en tynd eller tyk pik, lille eller stor. Den kan også have en mørk farve, mere eller mindre behåring, omskæring eller ej. Kvinder har på samme måde forskellige størrelser og farver kønslæber, og en række andre ting, der er forskellig fra kvinde til kvinde. Og det er alt sammen fuldstændigt normalt! Så selvom det føles virkelig vigtigt at ligne de andre, er det faktisk slet ikke muligt - fordi vi alle er vidt forskellige.
Jeg håber det giver dig lidt ro, så du ikke føler, at du behøver gemme dig væk og være bange for, hvad de andre tænker. For det har du ingen grund til :-)
De allerbedste hilsner fra
Karoline