Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Skærer tænder
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej.
jeg skærrer især kindtænder om natten, og vågner ofte op om natten og om morgnen enten ved ondt i kæben eller lyden. Jeg har skåret tænder siden jeg var lille, men det er blevet værrer med årene. Jeg har også et "lille" overbid, hvor stort ved jeg ikke præcist, jeg har aldrig fået det målt, det ved jeg ikke om også spiller ind. Jeg har ikke før haft bøjle på, bideskinde eller noget andet, fordi mine tænder er helt lige, og tandlægen har ikke set et problem i min dårlige vane hvis man kan kalde det det, da jeg var mindre.
mit spørgsmål er derfor om kan gøre noget ved det? Her tænker jeg på bideskinde eller elastikker på kindtænderne eller noget helt tredje, for både at hjælpe på ikke at skære tænder og mindske overbidet? og om det er et problem , eller om det er noget man vokser fra?
på forhånd tak:)

Svar:
Hej pige på 17 år,
Tak for dit spørgsmål til brevkassen :-)
Alle mennesker skærer tænder. Nogle meget, nogle lidt. Nogle i perioder. De fleste mennesker får ingen problemer af det - andet end at de for eksempel slider lidt mere på tænderne. Men tænderne er jo beregnet til at slide på. Så det at slide lidt på tænderne om natten betyder ofte ikke noget. Det er meget almindeligt, at skære tænder mens man er i puberteten - og i årene lige efter. Ofte holder det op helt af sig selv.
Nogle får problemer. Tænderne kan blive synligt kortere og det kan komme til at gøre ondt i tænderne (følsomme for koldt eller varmt eller surt eller når man rammer de slidte steder). Det kan gøre ondt i kæberne og i kæbeleddene, eller ondt i musklerne højet oppe i nakken. Det kan give hovedpine og knækken i kæbeleddene. Men ofte skal der mange års og / eller meget intensiv tandskæren til, for at give alvorlige problemer.
Om du skærer tænder eller ej, har ikke noget at gøre med dit bid. Det troede tandlægerne tidligere. Men det passer ikke. Hvis man sammenligner mennesker med "rigtige" bid og mennesker med "forkerte" bid (eksempelvis overbid), så er der ikke forskel på, hvor meget de skærer tænder. Denne nye viden betød, at bidskinnen gik fra at være en standard behandling ved tandskæren til at være en behandling til de få, der virkelig har problemer med smerter fra tænder, muskler, led og hovedpine - altså formentlig ikke dig, sådan som du beskriver dig selv.
Man ved ikke hvorfor nogle skærer tænder og nogle ikke gør.
Hvis du har smerter og spændinger i ryggen / nakken, så kommer du måske lettere til også at have smerter og spændinger i dine tyggemuskler - og til at skære tænder.
Behandling af tandskæren kan være at finde ud af, om du har vaner, der forværrer eller holder dine muskelspændinger ved lige, som man kan prøve at ændre. Det kan være for eksempel: mindre skærmtid, stop tyggegummitygning i timevis, få nok motion, spis fornuftigt, undgå at sove på maven og at ligge / sidde i timevis på måder, så du får ondt i nakken / skuldrene / hovedet. Behandling kan også være massage eller anden behandling hos fysioterapeut, kiropraktor, zoneterapeut, afspænding, eller yoga.
Normalt foreslår tandlægen først en bidskinne hvis den unge ikke kan få hovedpinen / smerterne til at holde op, hvis de er meget smerteplagede, eller hvis der ses meget slid på tænderne. Så jeg tænker ikke at en bidskinne vil være aktuel for dig.
Mit råd til dig vil være, at snakke med din tandlæge og stille de samme spørgsmål, som du har stillet mig, for så kan tandlægen samtidig undersøge dine tænder, din tandstilling, tyggemuskler mv. og se om der er mulighed for at tilbyde dig en behandling.
Held og lykke med at finde ud af det.
Bedste hilsner
Birgitte, tandlæge.