Sex uden kondom

brevkassespørgsmål

Sex uden kondom

brevkassespørgsmål af
Emilie
15 år
Oprettet 4 år 5 måneder siden

Halløj! Jeg havde sex med en ven for Snart 2 uger siden, vi brugte ikke kondom begge gange.... han siger at første gang kom han ikke oppe i mig, men anden gang tror han der kom lidt... er hverken på p-piller og havde ikke nået at købe en fortrydelsespille! min mor ved ik noget, og det skal hun heler ik... men jeg er utrolig bange for om jeg er gravid...

Svar:

Kære dig,

Det kan være rigtig skræmmende at være i den situation, du står i lige nu, og jeg forstår godt, det bekymrer dig.

Det er super vigtigt, at man husker at beskytte sig - ligegyldig hvor meget de siger, de ikke kom eller trak sig ud. Der er oftest nemlig også sædceller i præspermen, der kommer noget tid før, han kommer, og som han altså ikke kan holde tilbage. Derudover er kønssygdomme heller ikke noget at trække på skuldrene over, det kan have alvorlige konsekvenser, så kondom er meget vigtigt.

I det, at du ikke skriver noget om din cyklus, eller hvorvidt din menstruation er kommet som den plejer, kan jeg ikke bedømme sandsynligheden for graviditet. Der er størst chance for at blive gravid omkring æglæsningen, som oftest ligger et par uger før menstruationen, og mindst chance under menstruationen. Man kan dog godt blive gravid på andre tidspunkter i cyklussen også, derfor er det vigtigt, at man beskytter sig. Jeg vil helt sikkert anbefale dig at tage en graviditetstest - de kan købes både i supermarkeder, i Matas og på apoteket. Hvis du ved, at du selv eller han har været sammen med andre uden beskyttelse, vil jeg også anbefale dig at få taget en klamydiatest hos lægen - hos de fleste læger kan man selv gå ud på toilettet og gøre det.

Jeg kan godt forstå, at du ikke bryder dig om tanken om at skulle snakke med din mor om det her, det er helt normalt at have det sådan. Du må huske, at hun også har været ung engang, og højst sandsynligt også har oplevet at være i en lignende situation. Det kan være svært at stå alene med det her, og det er okay at få hjælp - af sine forældre eller veninder, eller hvem det nu giver mening at støtte sig til.

Jeg håber, du kan bruge mit svar.

Sophie

SophieBs billede
Sophie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål