Sex for første gang
brevkassespørgsmål af
Mia
14 år
Hej,  min kæreste er et år ældre end mig. Vi skal til fest på lørdag(med alkohold) og vil gerne have sex med ham men jeg ved ikke hvordan jeg skal lægge op til det eller hvordan jeg tænder ham da det er min første gang.

Svar:
Kære Mia!
Hvor er det dejligt, at du har en kæreste, som det virker til, at du er rigtig glad for. Når man har kæreste, og er i din alder så er det helt naturligt, at man begynder at være nysgerrig på sex. Det er der ikke noget galt i, men jeg tænker også, at det er vigtigt at sige, at I ikke har travlt. De fleste unge har sex første gang, når de er omkring 16 år, og der er også masser, som først har sex som 18 eller 20 årig. Det haster ikke, og man skal ikke føle sig presset af nogen eller noget til at have sex, før man er helt klar til det selv.
Den seksuelle lavalder i Danmark er også 15 år, og det er ikke noget, som jeg siger, fordi nogen vil straffe dig og din kæreste, hvis I har sex med hinanden, selvom han er 15 år og du er 14 år. Sådan fungerer loven ikke. Hvis to jævnaldrende har sex med hinanden, og det er noget, som begge har haft lyst til og været med på, så sker der ingenting, da loven egentlig handler om at beskytte unge mod voksne, som vil have sex med dem og udnytte dem. Når jeg så alligevel nævner det, så er det fordi, jeg tænker, at man alligevel kan se det som et tegn på, hvornår vi som samfund tænker, at man er klar til sex, og til at fortstå hvad det indebærer. Altså igen en påmindelse om, at du ikke har travlt, når du er 14 år, og det har han heller ikke i en alder af 15 år. Det er heller ikke sikkert, at han er klar, og derfor er det måske en god idé, at I får snakket om, hvor I står i forhold til at have sex, så I kender hinandens grænse og udgangspunkt.
Hvis I vælger at have sex, så er det jeres valg, men du nævner den her fest på lørdag med alkohol, og der må jeg være ærlig og sige, at det bekymrer mig lidt. At have sex første gang er en ting, som for mange kan betyde ret meget, og derfor tænker jeg, at det er vigtigt, at det er en beslutning og oplevelse, som man har, hvor man er ædru. Når man har fået alkohol, så mister man nemlig lidt sine hæmninger, og ens grænser rykkes. Det er også derfor, at man måske tit dagen efter kan synes, at noget af det, som man gjorde aftenen før, var pinligt eller træls, men at man ikke har tænkt det i situationen. Og det tænker jeg er rigtig ubehageligt, hvis man så har taget så stor en beslutning som at have sex første gang, og man så fortryder det dagen efter og egentlig kun gjorde det, fordi det virkede som en god ide, mens man var fuld.
Derudover så er den første gang også for mange en lidt speciel gang, fordi det hele er nyt, og man skal finde ud af, hvad man har det godt med, hvad man kan lide, og man skal også finde ud af det sammen med den, som man er sammen med. Hvis man er fuld, og man roder rundt, så er det svært at mærke sig selv og sin egen krop, og det er endnu sværere at mærke, hvordan den anden har det, og det er altså bare mega vigtigt, at man taler sammen, og hele tiden får sikret sig, at den anden er okay. Specielt når det er første gang, at man har sex.
En sidste ting, som jeg også tænker på, det er, at hvis I vælger at have sex, så husk for alt i verden beskyttelse, og det er både mod graviditet og kønssygdomme, og her er kondom den eneste, der beskytter mod begge. Det er dog også en ting, som man kan komme til at glemme, hvis man er fuld, så igen er mit råd: Vent til at det kan blive en oplevelse bare mellem dig og en, som du føler dig tryg ved, og hvor I er ædru, bevidste om det valg I tager, og er helt opmærksomme på hinanden.
Jeg er godt klar over, at det måske ikke lige, var det svar du egentlig søgte, men jeg håber, at det alligevel har sat nogle tanker igang hos dig, og at du og din kæreste venter med at have sex til, at det kan blive det, som det skal være: Et intimt øjeblik mellem ham og dig, som I har snakket om, og som I føler jer helt klar til - også uden alkohol.
Kom endelig forbi igen, hvis du har brug for en snak om det hele, eller hvis du har andre spørgsmål.
De bedste hilsner
Amanda