Sex
brevkassespørgsmål af
Freya
12 år
Hej jeg er en pige på 12 år og vil gerne have sex jeg har ikke en kærste men vil gerne have en bolle ven eller kærste

Svar:
Hej Freya
Det er helt naturligt at have tanker om sex, når man kommer i puberteten. For nogle sker det allerede i 10-12 års alderen, og for andre kommer det først senere.
Selvom mange bliver meget nysgerrige på sex allerede i en tidlig alder så er langt de fleste 15-16 år før de har sex første gang. For selvom man har helt vildt lyst, er det slet ikke sikkert at man er klar. Der er selvfølgelig forskel på hvornår man er klar, men som 12-årig er det ret tidligt.
Sex kan være virkelig vidunderligt, og samtidig kan det nogle gange være lidt svært. Sex er en meget intim oplevelse, og derfor kan man også få en rigtig dårlig oplevelse, hvis ens grænser bliver overskredet, eller hvis man kommer til at overskride andres grænser. Og som 12-årig kan det være svært at vide præcis, hvor ens grænser går, og derfor risikerer man nemmere at sex går fra at være dejligt, til at blive ubehageligt.
Lige meget hvor gammel man er, kan man have en dårlig seksuel oplevelse. Men jo yngre man er jo sværere kan det være at sige fra, og det er endnu en årsag til at jeg vil anbefale dig at vente.
Lysten er som sagt helt naturlig og helt okay. I stedet for sex tænker jeg du kan eksperimentere med hvad der føles rart, ved at røre og undersøge dig selv. Måske er du allerede begyndt at eksperimentere med onani?
Det er i hvert fald en rigtig god måde til at lære sin egen krop og lyst at kende. Man kan kalde det en slags forberedelse til sex, fordi man kan bruge onani til at finde ud af hvad man godt kan lide seksuelt.
Du kan læse mere om onani i artiklen her. Der er både gode svar og gode tips: https://www.viunge.dk/krop-sind/helbred-balance/10-gode-raad-onani-begyn...
Hvis sex er det eneste formål, tænker jeg også en bolleven er ret tidligt, fordi der ligesom ligger en forventning om at man skal have sex. Og jeg ved godt at det jo er det du har lyst til, men jeg vil bare holde fast i at man sagtens kan føle enorm lyst til sex, uden at være klar til sex. Og jo yngre man er jo større risiko er der for at man får en rigtig dårlig oplevelse.
Jeg tænker faktisk at en kæreste ville være en bedre mulighed. For med en kæreste handler det ikke alene om sex, men om at udvikle varme følelser for et andet menneske. At blive trygge ved hinanden, og med tiden også eksperimentere med det seksuelle. Og her er der mange muligheder for at lave noget, uden at det behøver være sex. Man kan kysse, nusse og udforske hinandens kroppe, og på den måde kan man gøre sig nogle erfaringer med med en partner, som i takt med at man lærer hinanden bedre at kende, kan udvikle sig til sex.
Og det at få en kæreste, er der ikke sådan lige en opskrift på. Hvis der er nogen, som du synes er vildt søde, eller interessante, kan du måske prøve at lære dem bedre at kende, og se om jeres forhold kunne udvikle sig til et kæreste forhold.
Mange hilsner Pedro