sex
brevkassespørgsmål af
mille
14 år
hey øhm ja jeg har allerede mistet in mødom da jeg var 13, men har ikke haft sex lige siden en vil gerne men er bare rigtig bange for hvis nu at jeg har samleje med en dreng at han fortæller det videre også fortællere den person det videre. hvad gør jeg? plz hjælp

Svar:
Hej Mille,
Hvor er det godt, at du skriver her i brevkassen. Jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at have sex med én, som måske kan finde på at fortælle det videre til andre.
Den oplevelse, man har sammen, når man har sex, er meget intim og privat og skal ikke deles med andre, medmindre begge parter er okay med det. Og det er helt okay ikke at ville dele det. Derfor tænker jeg også, at det er vigtigt, at du finder en at have sex med, som du er tryg ved, og som du stoler på ikke vil fortælle det videre. Det kan være svært at kontrollere fuldstændig, hvad en anden person siger videre, og nogle kan godt lide at prale med, at de har haft sex, hvordan og med hvem, og de kan måske også finde på at overdrive, de oplevelser de har haft eller lyve om det. Sådan kan der let opstå nogle ubehagelige rygter eller historier, som jeg godt kan forstå, at du bliver nervøs over om også kan ske for dig.
Det du kan gøre, når du har fundet en dreng, du føler dig klar til at have sex med, er at sige, at du ønsker, at det er noget, som skal blive mellem jer to, og så som sagt at vente til, at du føler dig helt tryg ved personen og stoler på ham. Det kan også være, at han er nervøs for, om du kunne finde på at fortælle noget videre og ved at lave en aftale, kan I forhåbentlig begge to slappe af, være tilstede og nyde oplevelsen.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du igen på et tidspunkt føler dig tryg og klar til at have sex uden frygt for, om nogen andre kommer til at vide noget om det.
De bedste hilsner
Jeanette