Ved forældre det godt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Jeg har fået denne her søde kæreste. Jeg sover hos ham. Vi har ikke sagt at vi er kærester til mine forældre. Jeg synes det er flovt og de er ret strenge. Ved forældre godt, at når deres datter overnatter hos en fyr, så sover man ( måske) ikke på gulvet?
Ved de fleste forældre godt, at man kysser og rører hinanden, hvis man siger man er kærester?
Jeg synes det er flovt, hvis andre går og tænker alt muligt grimt om mig, det bryder jeg mig ikke om!

Svar:
Kæreste du.
Det korte svar er nok; ja. Ja, forældre ved godt, at man nok ikke sover på gulvet, når man sover hos en fyr. De ved nok også godt, at når du sover hos en fyr, så er det ikke sikkert, I "bare er venner". De ved også, at man kan have lyst til hinanden hvilket fører til, at man rører ved hinanden, kysser og hvad der nu ellers hører med. Og forældre ved det, fordi de selv har været der. Dine forældre har også haft kærester, da de var 18 år. De har endda nok været i samme situation med hinanden, altså der har været engang, hvor din far har mødt din mors forældre, og hvor din mors forældre har vidst, at din mor og far også sover sammen, kysser sammen og så videre. Det er helt naturligt, og der er intet galt i eller grimt i at have lyst til at sove, kysse, kramme, røre ved hinanden og have sex med hinanden. Det er for rigtig mange det, der gør kæresteforholdet til et andet forhold end det, man måske har med sine venner.
Der er stor forskel på mennesker, og mange mener forskellige ting, når det kommer til det at være åben omkring, hvad kærestepar (og noglegange ikke-kærestepar) laver sammen. Det er de færreste, der rent faktisk tænker grimt om andre, fordi de laver private og seksuelle ting med deres kærester. Jeg kender ikke dine forældre, men det er ikke grimt eller forkert, det du gør med din kæreste. Der er intet at være flov over. Det er selvfølgelig let at sige, at du ikke skal være flov. Det kan godt være, det tager lidt tid, før det føles naturligt, det med at have en kæreste og at det måske ikke betyder så meget, hvad andre tænker om en. Der er intet underligt i at have lyst til at røre hinanden, det er faktisk helt naturligt og en kæmpe del af de fleste menneskers liv. Og det ved dine forældre helt sikkert også godt, det er højst sandsynligt også en vigtig del af deres forhold og deres liv.
Jeg kan godt forstå, hvorfor du føler dig lidt flov. Det tror jeg er meget normalt at føle overfor sine forældre, når det handler om kærester og sex. Men jeg tænker, det måske ville være en god ide at snakke med dem om din kæreste? Altså ikke nødvendigvis om de seksuelle dele af jeres forhold, det tror jeg de fleste synes er lidt ubehageligt at snakke om. Men måske vil din flovhed forsvinde, når du ser dine forældres reaktion. Måske de slet ikke reagerer som du frygter? Måske de faktisk bare bliver glade på dine vegne og egentlig slet ikke synes, det er så mærkeligt, at I sover sammen? Altså som sagt, så har de nok en anelse om, at I vist ikke bare er venner, hvis altså de ved, du sover hos ham. Så hvorfor ikke bare fortælle dem det? Hvis de har en ide om, at I er kærester, og hvis de ved, hvad der kan ske, når man sover sammen, og de stadig lader dig sove hos ham uden at sige noget om det, så tror jeg da, det er fordi de er helt okay med det og ikke tænker grimme ting om dig. Tror du ikke?
Jeg håber du kan bruge mit svar, du er altid velkommen i vores 1-1 chat eller til at skrive igen. Held og lykke!
Sophie