Valg af prævention

brevkassespørgsmål

Valg af prævention

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Oprettet 7 år 9 måneder siden

Hej Cyberhus!

Jeg er fornygligt begyndt at have sex med min kæreste, og er derfor begyndt at tænke over hvilken prævention man på sigt vil benytte dig af, og tænker jeg vil spørge jer lidt til råds.

Jeg overvejer at få kobberspiral, hormonspiral eller p-stav, men ved ikke hvad jeg skal vælge og hvad der vil være bedst for mig.

Jeg har ikke nogle sygdomme der vil kunne gå ud over mit valg, hverken psykisk eller fysisk.

Mine 'krav' til den prævention jeg skal bruge er, at være så tæt på 100% sikker mod graviditet og så vidt muligt fri for bivirkninger af præventionen.

Håber virkelig at i kan hjælpe mig!

Svar:

Hej med dig,

Det kan jeg godt forstå fylder hos dig. Det lyder til, at du gør dig en masse gode og fornuftige tanker omkring det. Det er ikke altid nemt at finde rundt i præventions-junglen, da der er så mange muligheder, der alle kan noget forskelligt, men i princippet alle skal beskytte mod det samme. Som du også selv skriver, så kan valg af prævention godt hænge sammen med sygdomme eller risiko for sygdomme, hvis man kender til dem, men det lyder ikke til at det er noget du skal tage højde for. Det er noget som din læge sikkert vil snakke med dig om når du vælger præventionsform.

Der er en del debat omkring prævention til kvinder for tiden på de sociale medier, blandt andet fordi mange unge piger kan føle det forventes af dem at de er beskyttet (ofte p-piller) og at mange unge piger tager dem uden at sætte sig ind i hvilke bivirkninger det kan have for deres krop. Det gode ved denne debat er, at man måske lige tænker sig om inden man vælger hvilken slags prævention man vil bruge. Som du skriver i dit brev - det skal være hvad der er bedst for DIG.

Du skriver, at du har overvejet hormonspiral, kobberspiral eller p-stav. Jeg har herunder beskrevet nogle grundlæggende ting ved de tre præventionsformer:

En spiral er en lille plastikgenstand, som sættes op i din livmoder og som virker 5-8 år alt efter hvilken type du vælger. Spiraler er bedst egnet til kvinder der tidligere har været gravide da der så er bedre plads i livmoderen. Hvis man har haft underlivsbetændelse er en spiral ikke en så god præventionsform. Det er ikke en metode der er egnet til unge kvinder, da livmoderen er lille og risikoen for underlivsbetændelse er større. Der findes dog en mindre og blødere spiral, der kaldes Flexi-T, som kan være bedre egnet til unge kvinder. Fordi spiraler virker over så lang en periode er det en præventionsform der er bedst hvis man lever i langvarige og faste parforhold.
En kobberspiral har kobber viklet rundt om  plastikken, så sædcellerne har sværere ved at bevæge sig og den ændrer også slimhinden, så et befrugtet æg ikke kan sætte sig fast. Kobberet der sidder omkring plastikken ryger af i løbet af 5-8 år, men i så små mængder at det ingen påvirkning har på din krops sundhed.
Hormonspiralen er omgivet af en plastikbeholder som indeholder et hormon, der kaldes gestagen, som langsomt siver ud og påvirker slimhinden, som derfor beskytter mod graviditet.
Hvis du vælger en kobberspiral er du 98% beskyttet mod at blive gravid, mens du med en hormonspiral er mere end 99% beskyttet mod graviditet. Fordi hormonspiralen påvirker kroppen med hormoner bliver blødningerne meget svagere end hvis du bruger kobberspiral og hyppigheden af graviditet og underlivsbetændelse er også mindre end ved brug af kobberspiral. Alle som kan bruge en almindelig spiral kan også anvende en hormonspiral, men en hormonspiral er meget dyrere end en kobberspiral.
Spiraler beskytter kun mod graviditet og beskytter altså ikke imod sexsygdomme. Spiraler virker fra den dag de er sat op.

En præventionsstav er en lille plastikstav, der lægges ind under huden og virker i op til 3 år, ved at frigive hormonet gestagen. Den hindrer at æg fra æggestokkene frigives og ændrer desuden slimhinden, og gør det svært for sædcellerne at trænge ind i livmoderen. En præventionsstav virker fra den er sat op hvis den lægges ind inden for 5 dage efter menstruation. Hvis den lægges ind på andet tidspunkt i cyklussen skal man bruge kondom i de første 7 dage for at være fuldt beskyttet. En præventionsstav beskytter næsten 100% imod graviditet. En fordel ved staven er at man ikke skal huske at tage en pille hver dag. Staven beskytter kun imod graviditet og beskytter altså ikke imod sexsygdomme.

Jeg vil anbefale, at du tager op til din læge og snakker med ham/hende om hvilke muligheder der er. Fortæl gerne din læge om dine tanker omkring prævention, så I sammen kan finde den bedste løsning for dig. Din læge ved en masse om de forskellige former og hvilke bivirkninger der kan være.

Apotekets hjemmeside har skrevet en del om forskellige former for prævention, som kan være godt at vide inden du træffer et valg. Du kan finde siden her.

Jeg håber du kan bruge mit svar!

De bedste hilsner,

Astrid

Astrids billede
Astrid har svaret på dette spørgsmål