For stram
brevkassespørgsmål af
Gunitchi
17 år
Hej. Jeg er 17 år gammel, og har nu prøvet at have sex nogle gange. Første gang var ret skuffende. Han nåede lige at trænge op da jeg mærkede smerten. Og sådan har det også været de andre gange. Jeg har måttet afvise efter første indtrængning pga. smerten. Jeg kan selv maks få 2 fingre op. Jeg må indrømme at jeg simpelthen er pisse stram. Hvad kan jeg gøre? Hvordan kan jeg gøre hullet større? Hvordan kan jeg forberede mig selv til næste gang?

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at det må være frustrende for dig at have smerter, når du har sex. Det er helt naturligt, de første gange man har sex, at det kan gøre ondt, så det skal du ikke bekymre dig om. Samtidig forstår jeg godt, at du gerne vil have nogle råd til hvad du kan gøre, da sex skal være en god oplevelse for begge partere og derfor er det rigtig godt, at du spørger til hvad du kan gøre for at sex bliver en dejlig oplevelse.
Det er også helt almindeligt, at man er lidt nervøs, de første gange man har sex med en ny person. Derfor er musklerne i kroppen spændt op, hvilket betyder at den skede også kan blive stram og svær at trænge ind i. Derfor er det vigtigt at I tager det stille og roligt, når I har sex, samtidig med at I sørger for at du føler dig afslappet og godt tilpas før han trænger op i dig. Hvis du er afslappet vil din krop også være det. Det er også vigtigt at huske på, at det er meget forskelligt fra kvinde til kvinde, hvor stram man er, og nogle gange kræver det at skeden vænner sig til at have noget oppe i sig.
Du spørger om du kan gøre hullet større. Jeg vil foreslå dig to ting:
1) Jeg vil foreslå dig at bruge en en vandbaseret glidecreme, som du kan købe på apoteket. Hvis skeden er for tør, hjælper dette til at der ikke er så meget gnidningsmodstand, når han trænger ind op dig.
2) At du "øver dig", når du er alene. Dette kan du enten gøre ved at bruge fingrene eller ved f.eks. at bruge en dildo. I begge tilfælde er det en god idé at bruge glidecreme, så der ikke er så meget gnidningsmodstand. Dette kan hjælpe dig til at slappe mere af og vende dig til at have en penis oppe i dig.
Disse ting kan hjælpe dig både før og under sex. Det er helt naturligt at "øve sig", især når sex er nyt for dig, og det er vigtigt at lære sin krop at kende.
Hvis du ikke føler at dette hjælper, er der altid mulighed for at kontakte din egen læge og få lavet en gynækologisk undersøgelse. Her undersøger en læge eller en gynækolog dit underliv for at se hvorfor din skede er stram.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Stine