Skammer mig meget
brevkassespørgsmål af
Emil
18 år
Hej. For ikke så længe siden havde jeg sex med min bedste veninde, som er på samme alder som mig. Men jeg var sådan meget fuld, og det gik måske hen og blev for meget.. Jeg føler at jeg har præsset hende til at vise sig selv, og have sex med mig. Nu kan jeg selvfølgelig ikke huske vildt meget. Hun går også og undgår mig efter det.. Jeg er virkelig bange for at miste hende, da jeg elsker hende rigtigt højt, (bare som ven). Jeg kan huske det første jeg sagde til hende var: "Viser du ikke lige lidt?". Og hun sagde hele tiden imod, men i den sidste ende fik jeg hende alligevel til at have sex med mig. Jeg føler at jeg har voldtaget hende? Jeg er rigtig bange, og fortryder alt...please hjælp

Svar:
Kære du.
Hvor er jeg glad for, du skriver. Det er nogle utrolig vigtige overvejelser, du gør dig. Sex når man er fuld, er hvad der sker nogle gange. Ens grænser og situationsfornemmelse er totalt rykket, og man kan ende med pludselig at have taget nogle beslutninger, man dagen efter slet ikke ville have taget. Jeg synes, du skal have ros for din fortrydelse. Det er flot, at du selv kan se, at du måske har overtrådt hendes grænser, det er ikke alle, der kan det. Jeg tror, det er ekstremt vigtigt, at du får snakket med hende med det samme. Fortæl hende eventuelt præcis det, du har skrevet her. At du elsker hende og er utrolig bange for at have gjort noget, du ikke skulle. Fortæl hende, hvor ked af det du er over det der skete. Du må nok erkende, at hvis hun føler, at hendes grænser blev overtrådt, og at du pressede hende, så kan det komme til at tage tid for hende at komme over det. Men jeg tror, det bedste, du kan gøre, er at være der for hende. Forsikre hende om, at du aldrig med vilje ville gøre hende noget ondt. At det bestemt ikke var din intention at overskride hendes grænser. Hvis hun har følt det som et overgreb, kan det være svært for hende at stole på dig. Men hvis I er meget gode venner, kan du måske hjælpe hende igennem det lettere. Jeg tror det er meget vigtigt, at du udtrykker, hvor ked af det du er over det, så hun ikke føler, du er ligeglad og at hun er ligegyldig for dig.
Det er nogle hårde tanker, du går med. Det kan ikke være rart at gå og være i tvivl om, hvorvidt du har voldtaget hende. Det kan også sagtens være, at dette er noget hun også går og tænker på, om du har. Derfor er det vigtigt, at I får snakket om det hurtigst muligt, og får delt hver jeres oplevelse af aftenen.
Jeg håber mit svar hjælper, og at det hele løser sig for dig og din veninde.
Sophie