Ser jeg normal ud?
brevkassespørgsmål af
Den bekymrende pige
15 år
Hej Cyberhus. Jeg har længe gået rundt og spekuleret på om jeg ser "normal" ud dernede. Jeg mener selv at jeg har lidt for lange/ for store kønslæber, hvordan finder jeg ud af om det er normalt? Og kan jeg ændre på den måde mine skamlæber ser ud? Jeg set en del af mine veninders kønsorganer og de ser så normale ud hvilket bare slår mig mere ud af den.
Jeg har også en anden bekymring lidt i samme stil. For mange af mine gode drenge venner får tit nøgen billeder af piger og de laver tit sjov med de pigers underliv. Jeg er bare bange for at når jeg skal lave noget seksuelt med en fyr, at han så tænker det samme. At jeg ser "utiltrækkende" ud eller at jeg er "halv pige, halv dreng", det er mine værste scenarier.
Hilsen den bekymrende pige..

Svar:
Kæreste du.
Det er helt naturligt at blive rigtig usikker på sin krop, måske især dernede, og måske især i din alder, for det er jo der, der begynder at ske en masse med kroppen og med tankerne om kærlighed og sex. Det er meget forskelligt, hvordan vi ser ud, alle har forskellige kroppe og alle kvinder har forskellige underliv. Nogle har meget lange kønslæber, nogle skæve, nogle har så korte, at det ligner, de slet ikke er der. Det er meget forskelligt. Der er intet galt i, at vi ser forskellige ud. Jeg er helt sikker på, at din krop også er helt normal, selvom den måske ser lidt anderledes ud, end de piger du har set. Men det er jo svært at se på afstand, hvordan kroppe er forskellige, så selvom du måske synes, alle dine veninders underliv ser ens ud, så er de det overhovedet ikke. Størrelsen på kønslæberne hos kvinder varierer meget. Nogle har meget korte, nogle meget lange. Og det er altså meget normalt med indre skamlæber, der hænger ud over de ydre, hos nogle kan det være mange centimeter de hænger ud. Nogle har også meget store og brede skamlæber, både indre og ydre. Du kan læse mere om skamlæber her og her.
Du spørger, om der er noget, du kan gøre for at ændre dine skamlæber. Det er muligt at få dem opereret mindre. Det er der helt sikkert mange, der også er glade for at få gjort, men man skal huske at tænke over, hvad det er man gør. Der er også mange, der oplever nedsat følsomhed, som de føler ødelægger deres sexliv. Det er en stor risiko og konsekvens at tage, for noget der egentlig "bare" handler om skønhed. Skønhed og tilfredshed med sit eget udseende betyder vildt meget, men betyder det så meget, at du vil risikere dit helbred og din funktion? Det er selvfølgelig træls, hvis dine kønslæber kommer i vejen og er til besvær, men hvis de ikke er, er det jo kun udseende, det handler om. Det er der heller ikke noget galt i, det er helt okay at gøre noget for sit udseende. Men du skal vide, at din krop er helt normal og perfekt, som den er. Jeg kan godt forstå, du er nervøs for at være utiltrækkende, det tror jeg vi alle er. Også de drengevenner, du beskriver. Hvis de vidste, hvor sårende det er at gøre grin med andres udseende, ville de nok ikke gøre det. De er også usikre, og jeg lover dig, at de er rædsenslagne for, at du en dag i en seksuel situation tænker om dem, at de er utiltrækkende. Du er ikke utiltrækkende og du er ikke "halv pige, halv dreng". Du er helt normal og smuk, som du er. Vi er alle forskellige, men vi er alle smukke. Det er hårdt at gå og bekymre sig om, om man er normal og om man er god nok, om man er smuk nok, om man er utiltrækkende og forkert. Men hvad vil det overhovedet sige at være normal? Og kan man overhovedet være normal, når vi alle er forskellige? Jeg fandt en spændende artikel, der handler om, hvad vi kvinder gør for at ændre vores udseende, fordi vi tror, der er noget galt med den måde vi ser ud på. Måske du har lyst til at læse den? Den er her.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, jeg håber at det sætter nogle tanker igang hos dig. Vi er alle usikre nogle gange, men du skal huske, at du er smuk, som du er.
Sophie