Seksualitet
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus! - Det er første gang jeg skriver, underligt? nææ, har måske et liv! - nå, men jeg skriver fordi at jeg er meget forvirret om min seksualitet! Den ene dag ved jeg at jeg kun er til drenge, den anden dag kunne man godt være sammen med en pige seksuelt! måske er jeg til begge køn..? min storebror er til fyre, og er det noget som er arveligt..? hvordan kan jeg blive mere sikker? Tusind kysser! --> Chanel

Svar:
Hej Chanel.
Velkommen til vores brevkasse - det er godt du skriver herind, når du nu er forvirret omkring din seksualitet. Jeg vil gerne prøve at svare dig.
Man kan godt blive helt i tvivl om man er til drenge eller piger, når man tænder på begge køn. Sådan er der rigtigt mange der kan føle det - og det er også helt naturligt at eksperimentere med sine fantasier eller måske at prøve sig frem, for eksempel ved at kysse både drenge eller piger også se hvordan det føles.
Det kan jo være du er til begge køn - altså at du er biseksuel. Men måske er du også bare enten hetero - eller homoseksuel. Det kan være svært at finde ud af og selvom det kunne være rart at vide - så er der ikke noget der haster. Du behøver ikke finde ud af det med det samme og det er ikke sådan at hvis du føler du kun er til piger, så kan du aldrig være sammen med en dreng. Jeg er sikker på du bliver klogere på dig selv, jo ældre du bliver. Der kan ske en masse ting for dig, de næste par år og gennem hele dit liv.
Det er sådan at seksualitet ikke er arveligt. Så fordi din bror er homoseksuel, så behøver du ikke være det. I nogle familier eller miljøer/vennekredse er det mere almindeligt at der er homoseksuelle eller biseksuelle mennesker - ligesom at der kan være nogen der slet ikke kender nogen der ikke er heteroseksuelle. Det handler om accept og respekt - kan man acceptere mennesker som de er?
Måske er du åben for at alt kan ske og måske tænder du på lækre og skønne mennesker, som jo kan være både drenge og piger.
Det er også helt naturligt for piger kun at være til drenge, men så alligevel tænde på piger. Det kan være en del af en fantasi, det kan også være fordi du selv er pige og er ved at lære dig selv at kende og finde din identitet - så kan man godt beundre og blive helt optaget af andre piger.
I din alder er der virkelig mange følelser og tanker, som kan fylde og udfordre dig. Mit bedste råd er at tage det som det kommer. Du kan ikke rigtig tvinge den ene eller anden seksualitet frem, men du kan se om du kan hvile i at du er dig - uanset om du er til piger eller drenge. Udforsk drenge eller piger hen ad vejen, hvis du føler dig klar. Du skal lede efter den der følelse inde i dig selv, hvor du tænker at det kunne være vildt dejligt og at du tror du ikke vil fortryde. Hvis følesen er svær at finde, så vent lidt - for du skal også være klar.
Håber du kan bruge svaret - og du er selvfølgeligt velkommen til at bruge brevkassen igen, hvis du skulle have lyst.
Mange hilsner fra Bibi