Menstration

brevkassespørgsmål

Menstration

brevkassespørgsmål af
Sofie
16 år

Kan man godt have sex uden kondom, når man har menstration?

Svar:

Hej Sofie

Ja, man kan godt have sex uden kondom, når man har menstruation. Det er på ingen måde farligt, og der kan ikke ske noget ved at gøre det. Så hvis du og din partner begge to er okay med det, så kan I sagtens have sex uden kondom, når du har din menstruation.
Noget, I skal være opmærksomme på, er dog, at det godt kan svine lidt med blod. Derfor er det måske en god idé at have for eksempel et håndklæde under jer, hvis I dyrker sex i sengen. Og ellers kan I også dyrke sex i badet, når du bløder, da det måske på den måde vil blive lettere for jer at gøre rent efter det.

I forhold til at være beskyttet imod kønssygdomme og graviditet, når du har menstruation, så er du ikke beskyttet imod nogen af delene, når du menstruerer. Du kan stadig få en kønssygdom, hvis du dyrker sex uden kondom, når du har menstruation. Og selvom sandsynligheden for at blive gravid er meget lille, når du har menstruation, så kan det stadig ske. Så hvis din kæreste og dig ikke bruger andre former for prævention, så er det stadig en rigtig god idé at bruge kondom, også når du har din menstruation.

Jeg håber, du kan bruge mit svar.

Mange hilsner fra Ditte

Dittes billede
Ditte har svaret på dette spørgsmål