Kan man købe klamydiatest i håndkøb?
brevkassespørgsmål af
Terkel
18 år
Hej, jeg har været en kæmpe torsk og har haft sex med en anden end min kæreste. Nu nægter jeg kæresten sex, da jeg har lidt på fornemmelsen at hende jeg var utro med har snavs i underlivet. Med snavs mener jeg naturligvis Klamydia. Derfor vil jeg høre om det er muligt at man kan fremskaffe sig en klamydiatest uden om lægerne?

Svar:
Hej Terkel
En hurtig søgning på nettet fortæller mig at du godt kan købe en test i håndkøb :) Se mere her
Skulle de vise sig at du har Klamydia, er der dog ingen vej udenom et smut til lægen, for at få behandling.
Når nu du er igang, burde du måske overveje at gå til lægen alligevel og blive testet for andre kønssygdomme også. Herpes, Gonore og Syfilis kunne du jo også være uheldig at være blevet smittet med. Eksempelvis Herpes er noget man har glæde af resten af livet, så det eneste rimelige vil være at du bliver grundig tjekket. Både for din egen skyld, men også for din kærestes.
Som du selv skriver har du været en torsk, ved at være din kæreste utro. Lad nu være med at være en kæmpe torsk, og udsætte din kæreste for fare ved ikke at blive tjekket grundigt. Det er ganske enkelt ikke rimeligt.
Mange hilsner
Niels-Christian