2 spørgemåm
brevkassespørgsmål af
Melika
19 år
Har to spørgsmål.
1) lad os sige at to mennesker har sex, med komdom. Og den ene har en kønssygdom, og så springer kondomet, smitter kønssygdommen så den anden person?
2) min kæreste vil gerne have jeg tisse mens vi har sex, og jeg vil også godt prøve at være med det. Men det er som om jeg ikke kan, også selvom jeg er tissetrængen? Hvorfor kan jeg så ikke tisse mens han er inde i mig?

Svar:
Hej Melika
Gode spørgsmål. Lad os hoppe direkte ud i det.
1. Ja, der er i hvert fald en risiko for at den der ikke allerede havde en kønssygdom, hvis kondomet springer.
Det skal ikke forståes sådan at man med sikerhed er blevet smittet, men der er helt sikkert en risiko, og det vil HELT SIKKERT, være en god idé at blive tjekket.
2. Det er faktisk ikke så let at tisse under sex. Slet ikke hvis din kæreste er oppe i dig. Der sidder nemlig en masse små kirtler omkring din blære, som trækker sig sammen når du har sex. Præcis med det formål, at sikre at du ikke kommer til at tisse.
Så selv om du kan mærke en tissetrang, betyder det ikke nødvendigvis at du kan tisse. Heller ikke selv om du slapper af.
Nogle kvinder oplever også, at de kan have svært ved at tisse lige efter sex. Ganske enkelt fordi det kan tage noget tid for de her kirtler at "slappe af igen" efter samleje.
Så hvis du ikke kan er der altså intet i vejen med dig, og så må I overveje om I kan lege med den her fantasi på en anden måde? Kunne det måske være en mulighed at du tisser på din kæreste på en anden måde...altså uden at han er oppe i dig? Det tænker jeg kunne gøre det lettere. Men det er jo slet ikke sikkert det lige er det I har lyst til at prøve.
Jeg tænker I må prøve at snakke om mulighederne. Men du kan i hvert fald være helt rolig for, at det bare er en helt almindelig og naturlig ting, at du ikke kan tisse.
Gode hilsner
Elisa