Åbent forhold?
brevkassespørgsmål af
Laura
17 år
Hej brevkasse.
jeg har været sammen med min kæreste i 2 måneder. Selvom det ikke er lang tid, så kan jeg allerede mærke at jeg elsker ham rigtig rigtig meget og at det er gengældt. Det føles som om, at vi har kendt hinanden i meget længere tid!
men han flytter til København efter sommerferien, for at gå på universitet, mens jeg bliver i Aarhus og skal starte på min uddannelse. For 2 uger siden fortalte han mig, at han havde besluttet at vi ikke skulle være sammen når han flytter til København, da han ikke ville kunne klare et langdistanceforhold. Han forslog dog at vi kunne have et åbent forhold. I første omgang var mit svar nej, da jeg ikke kunne se mig selv i eT åbent forhold, jeg ville være bange for at jeg ville være for jaloux til det, men efter at jeg har tænkt over det i noget tid er jeg begyndt at genoverveje det. Jeg ved at det ville være grænseoverskridende for mig at have et åbent forhold, men det er virkelig et godt forhold vi har og jeg har ikke lyst til at miste ham. Jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre

Svar:
Kære dig,
Det er en svær situation du står i - jeg kan godt forstå det er en svær beslutning for dig. Som du selv skriver så elsker du ham og det føles som om i har kendt hinanden i lang tid. Det lyder jo ret dejligt. Men så kommer der skår i glæden fordi din kæreste skal flytte til Kbh og ikke har lyst til at være i et langdistance forhold. Der er mange, som har det ligesom din kæreste fordi det kan være svært at få et forhold til at fungere på den måde. Der er også forhold, som lykkes med det, men det lyder ikke som din kæreste er indstillet på at prøve. Han har besluttet at det kan han ikke. Når han er så sikker og i øvrigt foreslår et åbent forhold, så kan jeg ikke lade være med at tænke på, om det er ham du skal være sammen med. Jeg ved det kan lyde hårdt, men jeg synes samtidig også at det er lidt hårdt overfor dig at han ikke engang vil give det et forsøg og så ovenikøbet foreslår at i kan være i et åbent forhold. Det er i hvert fald noget jeg synes du skal tænke lidt over.
Når det så er sagt, så fungerer det for nogle at være i åbent forhold. Det kræver dog at begge parter er helt indstillet på dette. Jeg vil fraråde dig at gå ind i et åbent forhold, hvis du i bund og grund kun gør det for din kærestes skyld da du med al sandsynlighed så vil ende med at blive såret. For at være i et åbent forhold, kræver det at man kan acceptere at ens kæreste er sammen med andre, og det skal man have gjort op med sig selv om man kan. Finder du frem til at det er det DU også gerne vil, så ser jeg intet galt i at give det et forsøg. Det vigtigste er at du mærker efter i dig selv og er ærlig overfor selv. Hvis din usikkerhed fortsætter, så vil jeg faktisk råde dig til ikke at gøre det, men i stedet se, hvad tiden viser. Selvom det måske føles sådan og det kan gøre rigtig ondt, så husk på at han ikke er ude af dit liv selvom han flytter til Kbh. I kan stadig besøge hinanden, ringe sammen osv. Så kære dig, du skal mærke efter og kun gå med til noget, som du selv har lyst til.
Jeg håber alt det bedste for dig. Uanset hvad, så træder du ind i en spændende periode når du skal igang med uddannelse. Jeg ønsker dig al held og lykke med både uddannelse og ikke mindst kærligheden.
De bedste hilsener
Charlotte