konstant konflikt :(

brevkassespørgsmål

konstant konflikt :(

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej, jeg er en dreng på 14 år det syntes at jeg har det lidt svært derhjemme... mine forældre er hele tiden sure på mig. Jeg syntes at ligemeget hvad det er jeg foretager mig eller gør er det forkert eller ikke godt nok.. jeg føler mig helt magtesløs i mig og min mors diskutioner, hun laver tit om på "historien" til hendes egen fordel, og når jeg så siger "mor lad nu være med at lyve" så svarer hun bare "hvis du siger det én gang til, så lukker jeg dit mobil abonnoment". Og så står jeg der... lidt uden ret til at argumentere, selvom jeg nogen gange tager fejl i vores diskutioner, har jeg altså også ret nogen gange! Det er bare som om min mor ikke kan acceptere hendes fejl, og at hun bare altid har ret. Så bliver jeg jo også lidt ked af det... og sætter mig op på mit værelse og piller håndtaget af, for at være lidt alene. når jeg så har siddet der lidt kommer hun op, og spørger hvorfor jeg ikke kommer ned og er sammen med familien, hvor jeg ærligt må svare, at det gider jeg simpelthen ikke. så bliver hun sur... og siger "prøv at høre, vi er dine forældre så der er stadig en helt masse ting vi må bestemme så di retter dig bare ind, og gør hvad vi siger" og det er så her jeg som oftest bare stopper med at svare og går i seng, for jeg ved at jeg ikke kan vinde diskutionen... min andet problem er at mine forældre nogen gange tager min mobil, som straf for et eller andet jeg har gjort. Men jeg har selv købt og betalt den? har de ret til så at tage den? håber i kan hjælpe... :)

Svar:

Hej med dig...

Jeg kan sagtens forstå, at du kan føle dig helt magtesløs, når I diskuterer derhjemme og når du får at vide, at det er dine forældre der bestemmer. Så lukker diskussionen og det kan være svært at acceptere sådan et argument når man er blevet så gammel som dig.

Derfor synes jeg både det er stærkt, at du alligevel har taget nogle diskussioner med din mor og har sagt de ting til hende som du har sagt. Jeg synes også det er stærkt, at du så lige prøver at høre en anden voksen og prøver at finde ud af hvad dine rettigheder egentlig er - sådan rent lovmæssigt.

Dine forældre har ret til at tage din telefon som straf, hvis de mener det er den bedste løsning. Samtidig skal de repektere din rettighed til at bestemme over din egne ting. Og jo ældre du bliver, jo mere ansvar skal du have over dit eget liv.

Derfor er mit svar til dig: Ja, det må de godt og selvom det kan være rigtig irriterende, så bestemmer dine forældre stadig rigtig meget over hvad du må og ikke må.

Så mit råd til dig er, at du på den ene side acceptere at dine forældre bestemmer rigtig meget, men på den anden side synes jeg du skal fortælle dem, at du synes det er rigtig irriterende at de truer med at tage din telefon og lukke abonnomentet, når du selv har betalt den. Måske kunne I prøve at lave en plan for de ting som I er uenige om, så I på en måde forstår hinanden bedre og kan lave en aftale som i alle er tilfreds med.

Hvis for eksempel du gerne vil have en kæreste, men din mor og far synes du er for ung. Så fortæl dem hvorfor du gerne vil have en kæreste, så de forstår dig ordentligt. Og så kan det være I kan lave en aftale om at det kan du når du er 15 år... så har du noge at se frem til og så er ingen i tvivl fordi I har lavet en aftale - Det er bare et eksempel :)

Det sidset jeg vil fortælle dig er, at det er helt normalt at have nogle store diskussioner med sin far og mor når man er tenneager. Du vil gerne bestemme mere og mere over dit eget liv og dine forældre vil måske stadig gerne bestemme rigtig meget, fordi de mener det er det bedste for dig. Så det er bare lidt svært sommetider og der er ikke så meget at gøre, end at blive ved med at prøve at snakke om det og så blive gode til at lave aftaler.

Jeg vil foreslå dig, at prøve vores chatrådgivning her i Cyberhus, hvis du har lyst til at snakke med en anden voksen. Det kan sommetider være rart og lidt lettere i en anonym chat.

kan du have det godt

Venlig hilsen
Erroll