På ferie eller ej?
brevkassespørgsmål af
Miaadmu3
18 år
min kæreste har spurgt om jeg vil med ham på ferie, men en af hans kammerater, som har en lejlighed dernede. Men jeg har bare et problem...! Jeg må gerne af mine forældre, men jeg skal sove adskilt fra ham. da de ikke vil have/ eller de tror at vi vil gå i seng, men hinanden. Jeg har sagt til dem, at vi ikke komme til det, da vi havde aftalt det, men de giver mig stadig ikke lov. Jeg har råd til det, så der er der inge problemer. Vi har været sammen i snart 2,5 år og vi har haft sex 1 gang, som var natten efter min 18års fødselsdag. Han kammerat er der jo, så vi kan alligevel ikke. Hvad skal jeg gøre, så de stoler på, at vi ikke har sex. Udover det, er det jo lidt ligemeget, for det er MIT valgt, men jeg vil ikke skuffe eller gøre dem ked af det. Hvad skal jeg gøre??

Svar:
Hej Mia.
Tak for dit spørgsmål. Jeg vil gerne starte med at tage fat på det sidste du skriver, nemlig at det at have sex altid er DIT valg og absolut aldrig nogen andres. Du er en voksen og myndig kvinde på 18 år nu og hvis du gerne vil have sex med din kæreste, så er det noget som du helt selv bestemmer.
Når det så er sagt, så kan jeg sagtens forstå dit dilemma og at du syntes, at det er svært at kunne komme til skuffe dine forældre eller gøre dem kede af det. Jeg syntes, at du kan gå to veje med dit dilemma. Enten syntes jeg at du skal sætte dig ned med dine forældre og snakke med dem om, hvordan det er at være en ung kvinde, der har en kæreste og at det er helt normalt og okay at gå i seng med sin kæreste og at det er noget som de skal acceptere. Det syntes jeg at du skal gøre, hvis du tror på at dine forældre ville kunne forstå dig bare en lille smule. Hvis de kommer til at forstå dig lidt bedre, vil I måske nærme jer hinanden lidt og så skal du ikke gå og putte noget. Jeg syntes klart, at det er den bedste løsning, men jeg forstår også godt, hvis den ikke dur for dig. Måske er det for stor en mundfuld.
Hvis du ikke har lyst til at snakke med dine forældre om seksualitet og kæreste, så vil jeg fortælle dig, at det også er helt okay. Forældre behøver ikke at vide alt hvad unge mennesker, går og foretager sig. Det er okay at holde ting for sig selv, om man går i seng med sin kæreste eller ej.
Med hensyn til den ferie du gerne vil på, så syntes jeg at du bare skal sørge for at komme afsted, hvis du har lyst. Hvis du bliver nødsage til at fortælle dine forældre en lille hvid løgn og sige at du sover et andet sted end  din kæreste, men ikke gør det, så fred være med det. Bare sørg for at passe god på dig selv på alle tænkelige måder.
Jeg håber at du kan bruge svaret, du er altid velkomment til at skrive ind til os igen.
Hilsen Marie