Pubertet 16 snart 17

brevkassespørgsmål

Pubertet 16 snart 17

brevkassespørgsmål af
Oskar
16 år

Hey mit navn er Oskar

jeg er 16 snart 17 og går i 10 klasse

min pik er ikke vokset, måske en smule, den er 13 cm i stiv. jeg tør ikke være sammen med en pige, da jeg synes det er pineligt jeg har en lille pik.

jeg har fået hår under armene og min stemme er blevet dybere, og min klukker er faldet lidt ned, men ikke særlig store.

jeg vil høre om du havde noget der kunne hjælpe, evt hormonpiller eller noget:-/

så min pik kan vokse!

Svar:

Kære Oskar,

Jeg kan til fulde forstå din situation. Som jeg læser det er der lidt flere ting i dit spørgsmål end bare pikstørrelsen. Du skriver også, at det vil være pinligt, at have sex med en pige.

Du bliver snart 17, og der er meget stor forskel på hvornår, og hvordan puberteten indtræder i ens liv. Som jeg hører det vil du gerne have, at din pik vokser. Din pik bliver ved med at vokse til du er færdigudviklet. Hvornår det er, er aldrig til at vide. Mænds kroppe udvikler sig meget forskelligt, og er færdigudviklet på et eller andet tidspunkt i starten af tyverne. Mænds hjerner er faktisk først færdigudviklet i midten af tyverne. Så jeg håber, at du vil tage en dyb indånding og puste langsomt ud, og væbne dig med tålmodighed.

Helt generelt er dit spørgsmål ikke enestående. Der er virkelig mange teenagedrenge, som står med samme spørgsmål. Er min pik for lille? Den gennemsnitlige pik er 13,12 cm. Så du er faktisk helt normal. Men derfor kan man stadig have blandede følelser omkring ens egen penis. Selvom vi ikke går rundt og viser vores pik til andre er der meget fokus på den. Generelt tror jeg, at mange unge mænd er usikre eller utilfredse med deres piks størrelse. Nu kommer den største kliché, og du kommer til at høre den rigtig mange gange i dit liv: Det er ikke størrelsen, men gørelsen. En pik på 13 cm er rigeligt til at kunne tilfredsstille en pige. For mig lyder det til, at du er i tvivl om hvorvidt du kan tilfredsstille en pige med din pik. Kvindens kønsorgan er ekstremt følsomt. Det er meget forskelligt hvad mænd og kvinder kan lide under sex, men en piges vagina er faktisk kun mellem 7-12 cm dyb, men kan selvfølgelig udvide sig. En stor pik er ikke ensbetydende med god sex. Store pikke kan godt gøre ondt på pigen. Udover at sex handler om vores fysik og kroppen, handler sex i ligeså høj grad om hvordan vi kommunikerer med hinanden. Vores tiltrækning til hinanden, og at vi prøver at forstå hinandens kroppe og lyster.

Derfor vil din piks længde ikke være et problem, når du engang skal være sammen med en pige. Jeg kan sagtens forstå, at du kan føle dig usikker på om den er stor nok. En usikkerhed som er relateret til det gængse mandeideal om, at mænd skal være muskuløse og have en stor pik. Det er ihvertfald det vi møder på internettet og, måske, i omklædningsrummet. Det er en illusion, at alle piger foretrækker drenge med en stor pik. Det er en historie mænd fortæller sig selv, fordi en mands penis er blevet et statussymbol. Et statussymbol, som ikke hænger sammen med vores samfund i 2020. Størrelsen på din pik bestemmer ikke om du er mand nok. Det gør dine handlinger og hvordan du er overfor andre mennesker.

Du spørger om hvorvidt du eventuelt kunne tage hormonpiller. Hvis du tager hormonpiller får du tilført kunstig testosteron. Jeg vil hverken sige for eller imod, da det er din egen beslutning. Hvis du har et ønske om det SKAL du kontakte din læge. Når vi taler om kunstige hormoner, er det vigtigste du kan gøre at have en åben dialog med din læge. Hvis du vælger at tage en samtale med din læge, vil jeg anbefale dig, at du er åben og ærlig omkring din problemstilling. Kunstigt tilførte hormoner bliver som regel kun brugt i forbindelse med sygdomme. Du kan læse mere på sundhed.dk om testosteronbehandling. Som sagt tidligere er pikken fra mand til mand meget forskellig, og det er kvinder også.

Du må spørge dig selv om: Er det mit eget ønske, at pikken skal være større eller er det pigens/samfundets mv.’s ønske.

De bedste hilsner

Johan

JohanMs billede
Johan fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål