Psykologisk spørgsmål: Seksuelle fantasier under onani

brevkassespørgsmål

Psykologisk spørgsmål: Seksuelle fantasier under onani

brevkassespørgsmål af
MS
16 år

Kære brevkasse,

Jeg kom sidste år ud af et meget turbulent forhold med min første kæreste og ham, som jeg mistede min mødom til for et års tid siden. Før ham, onanerede jeg, og nu hvor vi ikke er sammen længere, er jeg igen begyndt at onanere engang i mellem, når jeg føler behov for at få tilfredsstillet min seksuelle lyst. Jeg har ikke lyst til at dyrke sex med nogen jeg kender, så jeg gør som jeg gjorde i mine tidligere teen-år, og opdigter en fyr, som jeg i mine tanker har sex med, mens jeg tilfredsstiller mig selv. Men hver gang jeg nærmer mig orgasmen, er det som om, jeg ikke længere helt kan fokusere, og jeg får hele tiden min eks-kæreste i hovedet, og det er ofte vilde, meget ekstreme og nogle gange endda negative situationer, som jeg i virkeligheden slet ikke har lyst til at tænke på! Det er som om, jeg ikke kan styre det, men det er det eneste der i sidste ende får mig til at opleve en cirka 10-13 sekunders lang orgasme, hvorefter jeg straks føler en dyb depression, angst og frygt for hvad jeg i mine tanker netop er “kommet” til. Det er så ubehageligt, at jeg ikke føler, at jeg er herre over mine egne tanker... Håber i har nogle råd med på vejen!

Mvh. MS

Svar:

Kære MS

Jeg er ked af at høre, at du har været i et meget turbulent forhold, men det er også godt at høre, at du er kommet ud af det. Det er rigtig stærkt gået!

Du fortæller dog, at du stadig får tanker om din ekskæreste, når du onanerer, og at det er ubehageligt for dig, fordi det ofte er nogle enten voldsomme eller negative situationer. Samtidig er det også ubehageligt, fordi du ikke føler, at du selv har kontrol over de her tanker, og det kan jeg godt forstå. Det er aldrig rart at føle, at sådan nogle ting ligesom er "ude af ens hænder". Samtidig så fornemmer jeg også, at der måske er en lille smule skyldfølelse eller skam forbundet med, at de her tanker og med lige præcis din ekskæreste popper op i dine tanker. Det er ikke sikkert, at det er rigtigt, men hvis det er, så tænker jeg, at det er rigtig vigtigt at sige, at tanker er mega svære at styre. Faktisk er det meget almindeligt, at man oplever, at der er ting, som bare popper op i ens hoved, og det er noget, som sker for alle hver dag og nok også ofte flere gange om dagen. Samtidig er den situation, som du befinder dig i, når de her tanker kommer, også én, hvor man typisk vil have endnu mindre kontrol over ens tanker, fordi man er igang med noget andet, som ligesom er det, der "sluger" ens opmærksomhed. Altså tænker jeg, at det er helt almindeligt og ufarligt, at du oplever at få de her lidt pludselige tanker.

Jeg kan godt forstå, at det er frustrerende, at det er din ekskæreste og vel og mærke fra et turbulent forhold, som popper op i hovedet. Du er ude af det forhold, og det virker til, at det er noget, som du har det godt med. Derfor kan jeg godt forstå, at det måske ikke lige er ham, du har lyst til at tænke på i en situation så intim. Til gengæld så virker vores hjerne sådan, at jo mere den situation, vi står i på et givent tidspunkt, minder om en situation, vi tidligere har stået i, jo større er chancen for, at man spontant og pludseligt husker noget fra den gamle situation. Jeg tænker, at det er det, der sker her, idet det lyder til, at de seksuelle oplevelser, som du har haft udover onani, har været sammen med din ekskæreste. Når din krop genkender de fornemmelser, som du føler ved onani og som du tidligere har følt ved seksuelle oplevelser med din ekskæreste, så kan det være nok til, at sådan et minde, tanker eller situation pludselig popper op i dit hoved, også selvom du ikke selv forsøger at få det til at ske. Det er lidt svært at forklare, men jeg håber, at det giver mening. Min pointe er mest af alt, at jeg igen tænker, at det egentlig er ret naturligt, at det sker, også selvom det er træls. Samtidig tænker jeg også, at det nok er noget, som på sigt vil blive mindre, når du får andre seksuelle oplevelser, som vil kunne komme til at fylde og poppe op i stedet for de minder, du har fra tiden med din ekskæreste.

Jeg ved godt, at det måske er lidt et frustrerende svar, og fordi du spørger om nogle gode råd, så vil jeg forsøge at give dig nogle, som kan hjælpe dig lidt på vej. Jeg tænker, at det måske lyder til, at det her med at opdigte en fyr, at det ikke virker for dig helt på samme måde længere. Noget af det som andre gør, det er at læse erotiske noveller, lytte til erotiske podcasts eller se/lytte til porno. Det er altsammen ting, som kan tilføje noget til onani oplevelsen, og det kan være, at der er noget af det, som kan virke for dig, så du slipper for de her pludselige tanker om din ekskæreste. Der er intet galt i noget af det, og det er meget almindeligt, men det er vigtigt for mig lige til sidst at nævne, at porno er overdrevet, og at hvis man ser porno, så skal man huske på, at det sjældent er sådan virkeligheden tager sig ud, og man skal derfor ikke måle egen eller andres seksuelle præstation op imod det, som man ser i porno. Men det er naturligt og fint at bruge porno som en måde at berige oplevelsen for sig selv og på et tidspunkt måske også en partner, hvis man har lyst til det.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at det giver dig lidt ro i maven. Du skal være meget velkommen til at kigge forbi vores chat, hvis du har brug for at snakke lidt mere om det, eller bare ikke lige føler, at det var svaret, som du søgte.

De bedste hilsner

Amanda

Amandas billede
Amanda fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål