Psykologhjælp uden forældre ved det
brevkassespørgsmål af
Kaisa
12 år
Hej Cyberhus. Jeg har været i gruppechatten og blev anbefalet at skrive. Så ja, grunden til at jeg gerne vil have en psykolog/nogen at snakke med, er fordi at jeg er rigtig deprimeret, og har det extra dårligt lige nu. Jeg vil ikke have at min mor finder ud af det, fordi at her for ca. Et år siden fandt min mor ud af at, min søster var deprimeret, og var cutter. Og jeg har faktisk været dårlig i flere år. Som jeg også sagde i chatten, har jeg haft mange sociale problemer gennem livet.jeg har altid været den der var left out, og har været alene i frikvarteret. Men det hele ændrede sig i anden klasse, startede der en pige, som jeg lige vil kalde lisa. Lisa og jeg blev bare bedste venner lige fra starten. Men så fandt hun så en anden pige, fra en anden klasse, som lige nu hedder anna. Der gik ikke længe før at Anna og Lisa, var nye bedste venner, og jeg vqr alene igen. Jeg orøvede at skubbe mig ind, og blive venner med Anna også, men det gad hun ikke. I 3. Blev vi så venner, og jeg endte faktisk med at blive bedre venner med Anna, end jeg var med Lisa. Men de blev ved med at lyve for mig. Og som jeg sagde, bliver det jo ved med at gøre ondt. Og de piger sårer mig stadig idag. Men en anden grund til det,er at jeg faktisk er cutter. Og det vil jeg virkelig gerne stoppe med det, men har ingen idé om hvordan jeg skal tackle det. Og der er mange flere grunde til det, men ville tage for lang tid for mig at skrive, og for lang tid for dig at læse. Men mange tak fordi at du hjælper :)

Svar:
Kæreste Kaisa.
Hvor er jeg glad for, du skrev. Det lyder utrolig svært alt det, du skriver. Jeg kan godt forstå, at du har svært ved tanken om at skulle dele det her med dine forældre. Det vil dog stadig være mit første råd til dig. I det, du er så ung, er det svært at finde tilbud, hvor dine forældre ikke skal inddrages. Hvis dit ønske er at få psykologhjælp, tror jeg at desværre ikke, der er nogen vej udenom. Jeg håber, at du vil overveje at snakke med din mor om, hvordan du har det, for jeg tror, det er sådan, du får den bedste hjælp. Men det kan være svært, og jeg kan godt forstå, hvis det virker umuligt lige nu. Det er bare så vigtigt, at du får hjælp, især når du siger, du har været dårlig i lang tid. Det er okay at bede om hjælp, og jeg er sikker på, at din mor ville blive mere ked af det, hvis hun vidste, at du gik og havde det skidt uden at sige noget. Det er hverken flovt eller forkert at have det skidt, og rigtig mange unge går og gemmer det inden i. Det kan være svært at hjælpe sig selv, når man har det rigtig skidt, derfor er det så vigtigt at man beder om hjælp, også selvom man ikke har lyst.
Selvom psykologsamtaler måske ikke er muligt udenom dine forældre, så er der stadig andre muligheder for hjælp online. Mange steder online kan også hjælpe dig bedre med at finde et tilbud til dig, der hvor du er.
Jeg har ledt en masse efter muligheder til dig, her er der lidt forskelligt:
Landsforening mod spiseforstyrrelser og selvskade: her er der både mulighed for online hjælp, men også anonyme personlige samtaler. Her kan du læse mere om personlige samtaler, hvor man kan møde op eller bestille tid, helt anonymt. LMS har også chat, brevkasse og andet, så de vil helt sikkert kunne hjælpe dig.
Børnetelefonen: Børnetelefonen har også rigtig meget erfaring indenfor de her ting, så de vil helt sikkert også både kunne rådgive dig i forhold til, hvordan du har det, og hjælpe dig med at prøve at finde ud af, hvilke tilbud der er tæt på dig.
Livslinien: her er der også mulighed for chat.
Du må huske, at du også ALTID er velkommen hos os i vores 1-1 chat, gruppechatten og brevkassen, og vi vil gøre det bedste for at hjælpe dig.
Nogle kommuner har åben anonym rådgivning, det kan du prøve at søge på på din kommunes hjemmeside, eller ringe til dem. Det er også en mulighed at nævne det for din læge, næste gang du er der. Hvis du beder din læge om ikke at fortælle dine forældre om det, I snakker om, er der mulighed for at han/hun kan bedømme, om du har brug for en psykolog. Dog er jeg lidt usikker på, hvor længe du vil kunne få hjælp uden dine forældres viden, fordi du er ung. Men jeg synes, det er et forsøg værd. Det vigtigste er, at der bliver gjort noget, for du skal ikke gå og have det skidt. Du fortjener bedre end det.
Jeg håber mit svar hjælper dig lidt, og jeg håber at du vil komme igen.
Sophie