Psykolog

brevkassespørgsmål

Psykolog

brevkassespørgsmål af
Maj
20 år
Oprettet 4 måneder 3 uger siden

Hej Cyberhus Jeg skriver fordi jeg ikke har det særlig godt for tiden. Jeg har i noget tid haft problemer med angst og lavt selvværd og har siden august snakket med en psykolog 3 gange. Problemet er bare at det ikke rigtig har hjulpet. Jeg har forklaret om hvordan jeg ikke kan være afslappet omkring andre mennesker og hvordan jeg bliver svimmel og ryster og sådan noget. Jeg skrev derfor til min psykolog den anden dag om hvordan sådan et psykologforløb fungerer og om der er en specifik plan med forløbet hvor svaret jeg fik tilbage var at min psykolog havde et indtryk af jeg ikke har behov for samtalerne. Jeg føler at min psykolog slet ikke forstår hvad jeg kommunikerer og vi ikke rigtig matcher så godt ift. kommunikation. Jeg føler jeg sidder med et problem som har markant indflydelse på mit liv og nu er der en professionel der fortæller mig jeg er “normal”. Jeg ved ikke hvad jeg skal stille op. Jeg har overvejet virkelig længe om mit problem var slemt nok til at få en psykolog og nu får jeg så bekræftet at det er det så ikke. Mit problem kommer af at hver gang jeg kan mærke en “unormal” følelse i kroppen så er jeg bange for det er noget farligt. Så fx hvis min fod sover så kan jeg godt blive bange for det er et problem med mit hjerte eller mine lunger og i nogle tilfælde tør jeg ikke lægge mig til at sove før jeg er sikker på det ikke var noget alvorligt. Jeg har før været meget alvorligt syg så tror det kommer derfra. Min psykolog har spurgt om jeg vil afslutte forløbet og jeg overvejer om jeg burde sige ja og om jeg burde finde en anden psykolog. Undskyld hvis det blev lidt rodet Hilsen Maj

Svar:

Kære du

Mange tak for dit brev, hvor du meget fint sætter ord på det her med at finde den rigtige psykolog.

For det er faktisk lige præcis det du gør, og jeg bliver glad når jeg læser dine refleksioner og tager dig selv alvorlig på den her måde. Det kan nemlig være vigtigt, at turde lytte til de ting kroppen og sindet fortæller en, og ikke bare ignorere det, eller lade det vokse sig endnu større. Det du beskriver du bøvler med, er noget der kan være rigtig vigtigt at få hjælp til at håndtere, så det ikke udvikler sig til noget, der bliver endnu sværere. Samtidig bliver jeg også nysgerrig på, om det er noget du har talt med din læge omkring?

Du fortæller om at du ikke føler dig forstået af psykologen, og det er også tydeligt at mærke i dit brev. Det kan være super svært lige at finde den psykolog, som passer til en, og nogle gange gør det, at man skal igennem flere psykologer, før man oplever at føle sig mødt og forstået. Når først man oplever sig mødt og forstået, vil man også få mere udbytte af det, end det du beskriver du har fået hos den nuværende psykolog. Lige nu har du en erfaring af ikke at føle dig forstået, og det havde selvfølgelig været rart at du havde været den foruden. Samtidig håber jeg ikke at du opgiver at kunne finde en der forstår hvordan du fungerer indeni. Derfor kan du bruge den erfaring du har fået af den her psykolog, til at være mere tydelig i dine behov og ønske om ikke at have det på den måde du beskriver.

Måske har du allerede taget en beslutning om hvad du vil gøre, og uanset, så lyder det til, at det rigtige for dig, kan være at afslutte det nuværende forløb, og så prøver at lede efter en ny psykolog, og prøve om kemien er bedre der. Samtidig kan det også være godt, at du prøver at mærke efter, hvad der kan være vigtigt for dig i samtalerne. Måske få lavet et stykke papir med ting der kan være vigtige for dig at få sagt ved første samtale.
Når jeg læser dit brev, beskriver du jo rigtig fint, at der ligger en eller anden form for angst, at der kan være noget alvorlig galt med dig, når du mærker symptomer fra din krop. Det er ikke noget man bør gå alene med, så hvis du kan få forklaret det ret hurtigt, vil det måske hjælpe på forståelsen af dig, og det behov du har for at få hjælp til at håndtere det. Nogle gange er det vigtigt at vi er meget direkte i det vi oplever, for at andre kan forstå det. Hvis vi pakker det ind, kan det være sværere at forstå, hvor meget det egentlig fylder.

Derudover kan det også være vigtigt at kigge på, hvilken form for terapi en psykolog bruger. Der findes forskellige terapiformer, fx den narrative og systemiske terapi, den kognitive terapi, den metakognitive terapi osv. Det er meget individuelt hvad der virker bedst for den enkelte. Mange psykologer kombinerer forskellige terapiformer, så det netop bedre passer til den enkelte der opsøger terapien.
Det vigtigste er selvfølgelig at du finder en hvor du føler dig forstået, og som kan hjælpe dig med få styr på dine tanker, så de ikke vokser dig over hovedet.

Jeg tror på at det kan lykkes dig, at finde en terapeut, som formår at møde dig, der hvor du har brug for det. For du er rigtig god til at sætte ord på der foregår indeni.

Jeg har lyst til, her til sidst, at fortælle dig om nogle andre muligheder du også kan have, hvor du kan møde andre unge, som kan kende til de samme ting, hvor i sammen i et anonymt rum kan tale om det. Her på Cyberhus har vi gruppechats. Der er hver uge 2 frie chats, og derudover er der hele tiden nye grupper man kan være med i, om et konkret emne. Rigtig mange unge har stor gavn af, at tale med andre unge om det de går og tumler med. Så måske kan du bruge det, samtidig med du søger efter en ny terapeut og blive klogere på, hvad der er vigtigt for dig, hos en psykolog.

Jeg håber det hjælper dig videre i din beslutning.

Nannas billede
Rose fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål