Prævention

brevkassespørgsmål

Prævention

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 3 år 2 måneder siden

hej, jeg har en kæreste som jeg gerne vil lave lidt med det er bare sådan at jeg ikke er på prævention. Mig og min kæreste har snakket om at jeg så skulle tage en fortydelsespille, men jeg kan ikke finde ud af at sluge piller og har prøvet mange metoder det virker bare ikke. Virker det hvis man knuser pillen? Eller kan jeg gøre noget andet?

Svar:

Kære anonym

Hvor er det dejligt at du har en kæreste, som du er rigtig glad for. Det er rigtig godt at I taler om jeres lyst til sex, og prøver at forberede jer.

At tale om prævention er vigtigt, for det er sådan I passer på jer selv og hinanden. Fortrydelsespiller er ikke prævention. Det er en pille man kun bør benytte i nødstilfælde, hvis man har haft sex uden prævention. Derfor synes jeg ikke jeres idé om en fortrydelsespille er super god.

Der findes flere forskellige former for prævention P-piller er en af mulighederne. Det kræver en tur til lægen, og så kræver det selvfølgelig at du kan sluge en pille. En anden mulighed er en p-stav, som er en lille stav, der lægges lige under huden, i den ene overarm. Men der findes også helt andre muligheder.

Den nemmeste løsning er helt klart kondom. De kan købes alle steder, og de beskytter både mod uønsket graviditet og kønssygdomme.

Så når du spørger, hvad du skal gøre, så vil mit råd være at bruge kondom, eller tage til lægen og få en snak om hvilken prævention der passer bedst til dig.

Prævention er et fælles ansvar, så det er godt at I taler om det. Fortrydelsespiller er ikke prævention, så prøv lige at tage snakken med din kæreste igen, så I kan finde en god løsning.

Gode hilsner Susan

Susans billede
Susan fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål