Problemer ramler sammen om mig
brevkassespørgsmål af
Laura Maria
19 år
Hej. Jeg har i et stykke tid haft virkelig svært ved at overskue almindelige hverdagsting, så som at handle, vaske op, støvsuge osv. Jeg bor i hus sammen med min kæreste og vores hundehvalp. Så der er rigeligt at se til. Jeg blev færdig med grundforløbet på handelskolen sidste sommer, men fordi jeg ikke fik nogen elevplads, blev jeg nødt til at få mig et job for at kunne betale vores husleje. Jeg fik et job i fakta, som lukkevagt ca. 2 dage i ugen, men jeg har meget mere end det, i denne uge har jeg 34 timer, hvilket egentlig ikke er problemet, men når jeg skal møde kl. 16.00 og kommer hjem kl. 21.30, og kæresten får fri kl. 16.00, så ser jeg han næsten ikke. Jeg har rigtig mange weekend vagter også, hvilket er de eneste dage jeg rigtig har mulighed for at lave noget med min kæreste. Jeg er meget trygheds søgende og har brug for at være sammen med nogen, så det fungerer ikke for mig at være så meget alene. Jeg har prøvet at snakke med min chef om det, men der kan ikke rigtig gøres noget ved det, da de er underbemandede, men ikke har råd til at ansætte en mere. Når jeg så er hjemme hele dagen til kl. 16.00 regner min kæreste med at jeg klarer alle de ting der skal ordnes i huset, hvilket jeg også har massere af tid til, men jeg kan ikke overskue det. Jeg har næsten dagligt hovedpine, jeg er træt, har virkelig let til tårer og bliver let irritabel. Min mor døde for lidt over et år siden, hvilket også stadig påvirker mig meget. Min far er alkoholiker og har i mange år døjet med depression så han har ikke som sådan en forældrerolle overfor mig, da det er mig der hjælper ham med en masse ting når jeg er på besøg. Derudover ved jeg ikke hvilken uddannelse jeg skal have, handel er ikke noget for mig, grundet de skæve arbejdstider og lave løn. Alle de andre uddannelser jeg er interreseret i er alt for langt væk til at jeg kan komme derhen med bus hver dag. Og min kæreste nægter at flytte. Jeg er bange for at det kommer til at påvirke vores forhold at jeg har det som jeg har det, for han kommer hjem og er træt af at huset stod som han forlod det. Og at jeg er mere træt og irritabel påvirker jo også ham meget. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg tror at mit job er roden til hovedpinen osv. Men jeg skal have en indkomst at for at betale for huslejen

Svar:
Kære du
Der sker mange ting for dig i øjeblikket: Du er ikke tilfreds på arbejde, har ikke tid nok med kæresten, skal lave en masse derhjemme, tanker om dine forældre og om din fremtid. Det er godt, at du åbner op om det her, så du kan få noget hjælp. Det lyder til, at du er ret presset, og at det fører til hovedpine, at du har let til tåre, har svært ved at overskue hverdagen osv.
Det er helt forståeligt, at du føler dig presset, og at du føler, at det hele ramler. Det er svært at finde ud af, hvad man gerne vil med sin fremtid, og du har samtidig nogle ting, som gør din situation ekstra svær. Det er hårdt at miste sin mor, især i så tidlig en alder, så det er klart, det stadig påvirker dig. Og når du samtidig ikke kan få støtte af din far, kan det være svært at komme videre fra det. Du skriver, at din far har døjet med depression, og du kan prøve at overveje, om du selv er på vej ind i en. Der er i hvert fald flere af de ting, du nævner, som godt kunne tyde på det. Du skriver selv, at du tror det er dit job der har skylden, så jeg vil råde dig til at starte der.
Jeg synes det er flot, at du har forsøgt at tale med din chef om det, også selvom det ikke gav noget. Du skriver, at du har lukkevagt ca. to gange om ugen, og hvis du tager resten af timerne som vikar eller lign., kan du overveje at sige nej til nogle af dem. Måske kan du sørge for, at du kun får dagvagter ud over dine to faste lukkevagter. Det vil give dig mere tid sammen med din kæreste. Alternativet kan være at skifte job - det ved jeg ikke hvordan du har det med. Hvis udfordringen ved dit job kun handler om at se din kæreste, kan du også prøve at snakke med ham om det. Måske han kan flytte rundt på nogle timer, så han f.eks. kan møde senere. Så kan I få morgen og formiddag sammen. Måske kan han arbejde lidt i weekenden (hvor du også gør det), og så kan I få en dag sammen i løbet af ugen. Det afhænger meget af, hvad han laver, men prøv at snak med ham om det. Det kan også være, at han selv kan tage noget (mere) arbejde, så han kan hjælpe lidt med huslejen - også selvom han måske betaler halvdelen i forvejen. Et andet alternativ kunne være, at I flyttede til noget andet. Et hus er dyrt at bo i, og måske ville I have nemmere ved at få det til at køre rundt, hvis I fik en lejlighed, et mindre hus eller et hus et andet sted. Det behøver ikke at være langt væk (det ville din kæreste heller ikke), men bare noget med en billigere husleje.
Det lyder til, at dig og din kæreste skal have forventningsafstemt lidt. Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvor meget han arbejder, men når han kommer hjem kl. 16, regner jeg med, at han har job/studie på max fuld tid. I så fald arbejder i ca. lige meget, og så synes jeg også, at I skal fordele pligterne ligeligt hjemme. Bare fordi du har fri om dagen, og han har om aftenen, betyder det ikke, at det er dig der skal stå for at støvsuge, rydde op osv. Hvis I kan lave en plan, så I får fordelt pligterne på en måde, så I begge kan overskue det, vil det være bedst. Du kan også spørge ham, om han vil tage lidt hensyn til dig, fordi du er presset for tiden. Måske han kan lave lidt mere nu, og så kan du lave mere, når det er ham, der mangler overskud.
I forhold til uddannelse, kan du prøve at snakke med en studievejleder. De kan guide dig til hvad der kunne være rigtigt for dig. Det er en god start, at du har fundet ud af, at handel ikke er noget for dig. Du skriver, at de uddannelser du gerne vil er for langt væk, men du kan overveje at få en pendlerlejlighed. Der er også nogle uddannelser hvor man ikke behøver at møde alle dage i ugen, så der vil du kunne læse hjemmefra det meste af ugen, og så tage afsted et par gange. Du kan prøve at kigge på E-vejledningen, som udbyder digital studievejledning, eller kan hjælpe dig med at finde en lokal studievejleder, hvis du hellere er til det.
Du skriver, at du er meget tryghedssøgende, og har brug for at være sammen med nogen. Hvis denne 'nogen' kun kan være din kæreste, kan det blive ekstra udfordrende for dig. Jeg vil derfor under alle omstændigheder råde dig til at få lavet nogle aftaler med andre. Måske du har nogle veninder du kan være sammen med. Hvis du fik en pendlerlejlighed, ville du også kunne bruge de aftener, du var der, på at være sammen med nogen andre, måske læse med nogen fra studiet. Så blev du ikke så alene. Du kan også overveje at begynde at arbejde på at kunne være alene. Det kan være nemmere hvis du bruger tiden på noget du er glad for, f.eks. en hobby.
Hvis du har brug for mere hjælp, eller blot en der lytter, er du meget velkommen på vores chat. Jeg tænker, at det nok vil være meget godt for dig at få snakket med nogen om den her svære situation du er i. Jeg tænker også på, at hvis du i forvejen ikke taler med nogen om den sorg, du bærer på over at have mistet din mor, så vil jeg anbefale dig at gøre det. Jeg kan forestille mig, at det nok spiller en stor rolle i, hvordan du har det lige nu. Det kan være at Børn, Unge & Sorg kan hjælpe dig med at få bearbejdet din mors død.
Stort kram
Luna