Præspern
brevkassespørgsmål af
Fyr
13 år
Hej jeg er en fyr på 13 Jeg fin min første udløsning for et år siden, men jeg synes ikke rigtig at der kommer præsperm. Er det noget der kommer Fyrsenere hen med alderen eller er der bare nogen der ikke kan?

Svar:
Hej Fyr,
Tak for dit brev! Det er godt at høre, at du er godt i gang med at udforske dig selv, din krop og din sexualitet - bliv endelig ved med det!
Som du sikkert allerede ved, er præsperm en tyktflydende, farveløs og lidt klistret væske, der kommer ud af en mands/drengs urinrør, når han er seksuelt ophidset. Præspermen har to funktioner. Dels forbereder den urinrøret, så sæden kan passere igennem og dels smører den forhuden og pikhovedet, så der bliver mindre gnidningsmodstand og det bliver mere behageligt, at have sex.
Det er meget forskelligt hvor meget præsperm man producerer. Nogle producerer rigtig meget, mens andre producerer meget lidt. Så når du har oplevelsen af, at der slet ikke er noget præsperm, er det formentlig fordi du hører til den gruppe, der producerer meget lidt. Det er der ikke noget forkert eller unaturligt i, og der er ikke noget galt med dig.
Når en gang du skal til at have sex, vil du finde ud af, om den mængde præsperm du producerer er passende for dig. Hvis du oplever, at det føles ubehageligt, eller ligefrem gør ondt, er det formentlig fordi, du producerer lidt for lidt. Her kan glidecreme være en stor hjælp. Men det kan også være, at du oplever, at sex bare er dejligt, og så betyder det, at du producerer lige præcis den mængde, som du har brug for.
Der findes altså ikke en bestemt mængde, som man skal producere. Det er forskelligt fra person til person. Nogle producerer lidt, andre producerer meget. Og det ene er ligeså normalt som det andet.
Jeg håber du kan bruge svaret! Hvis der er noget du er i tvivl om, er du velkommen til at skrive igen!
De bedste hilsner,
Stine