Porno
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Er det okay at se porno? Jeg føler jeg bør skamme mig over det og at det er flovt, at jeg "støtter" disse hjemmesider for at tilfredsstille mig selv mens jeg er single. Hvad kan være ulemperne ved at se porno? Kan det være skadeligt, fx psykisk hvis man ser porno? Jeg ved selvfølgelig godt alt det her med, at det ikke altid er sådan "rigtig" sex er, selvom man kan finde noget, som faktisk kan minde om. Jeg ser porno måske 2 gange om ugen, resten af tiden fantaserer jeg bare når jeg skal komme. ;)
Og et andet spørgsmål... Bliver ens cookies forresten gemt, hvis man surfer på DuckDuckGo på sin iPhone?
Hilsen Matilda

Svar:
Hej Mathilda.
Jeg tror, at mange der ser porno har det på samme måde som dig, at de faktisk skammer sig lidt over at se det, fordi der også kan være nogle negative sider ved hele pornobranchen, hvilket jeg tænker du også selv har gjort dig nogle tanker om, ift. at du heller ikke har lyst til at støtte siderne ved at bruge dem. Det er dog meget naturligt at se porno, og det lyder til at dit forbrug af det også er helt normalt.
Du spørger til ulemperne, og som du selv er inde på, så er det vigtigt, at man ved, at porno ikke afspejler, hvordan sex normalt foregår, hvordan man skal se ud eller præstere. Nogle kan godt blive påvirket af det, de ser i porno og tro, at deres kroppe også skal se sådan ud, eller at de skal kunne præstere på samme måde, have samme nydelse osv. Men porno er selvfølgelig opstillet og fiktion. Jeg tænker ikke, at det skader psykisk, når dit forbrug af det er, som det er. Jeg ville mene, at det var noget andet, hvis man så det flere timer om dagen og ikke gjorde sig tanker om, at det ikke er et realistisk billede af sex. Det vigtigste er, at du ser noget, som du kan lide og som ikke er grænseoverskridende eller frastødende for dig. Og så får jeg også lyst til at sige, at nogle steder kan man godt risikere at se rigtigt overgrebsmateriale, og det har man altid mulighed for at anmelde på siden, man ser det på. Det er noget, der er vigtigt at gøre, for på nogle sider har brugerne selv mulighed for at uploade indhold som ikke er forhåndsgodkendt. Så det kan også være, at du skal kigge lidt på de sider, du bruger og se hvilke der virker mest "sikre" ift ikke at støde på den slags indhold.
Du spørger også til cookies, og medmindre du bruger inkognito, så bliver dine cookies gemt. Hvis du bruger Safari på din Iphone, så burde dine cookies dog blive slettet efter 24 timer.
Jeg håber, at det var svar på dine spørgsmål.
Mange hilsner Laura