Porno

brevkassespørgsmål

Porno

brevkassespørgsmål af
Sofie
11 år
Oprettet 6 år 4 måneder siden

Min veninde vidste mig noget porno i skolen. Jeg begyndte så at se det der hjemme. Men er det lovligt at 11 årige ser porno? Mit store problem er at jeg fik det ordenlig dejligt.. Har set det et par gange og har fortrut det lidt. En uge efter min veninde vidste mig det sagde hun om jeg vil med ud på toilettet. Det første hun gjorde var at tage sit tøj af. Jeg tog så også mit tøj af (vidste ikke hvorfor). Hun begyndte så at slikke min tissekone og jeg fik en rar følelse. Jeg tog hende så på patterne. Men er det lovligt når man er 11 år??

Svar:

Kære du

Hvor er det godt du spørger om det her, for jeg kan tydeligt fornemme at du er blevet ret usikker på om du har gjort noget forkert.
Du har ikke gjort noget ulovligt og du har heller ikke gjort noget forkert. Det er helt naturligt at være nysgerrig på sex, og porno når man nærmer sig puberteten. Men lad mig lige svare på spørgsmålene hver for sig.

Du har set porno. Du kunne godt lide det, men har samtidig fortrudt lidt.
Du har ikke gjort noget ulovligt ved at se porno. Det er selvfølgelig vigtigt at huske at porno egentlig er lavet til voksne mennesker, og derfor kan man også let komme til at se noget som kan virke voldsomt, eller som man kan få det dårligt med at have set bagefter. Derfor er det selvfølgelig vigtigt at klikke væk fra det igen, hvis man ser noget som man får det dårligt med at se. Men du skal måske også overveje om du er sådan helt klar til at se mere porno lige nu? Du siger at det føltes dejligt, men at du alligevel har fortrudt. Måske fordi du er bange for om du har gjort noget forkert? Måske fordi du ikke er helt klar til at se porno lige nu? Det er helt almindeligt at se porno. Det er ikke alle der gør, men rigtig mange prøver på et eller andet tidspunkt. Nogle starter tidligt, ligesom dig. Andre er meget ældre før det ser porno. Du kan måske overveje om det ville være godt at vente lidt før du ser mere, hvis du får det skidt med at have set det. For det er virkelig ikke særlig rart at have det dårligt bagefter, selv om det kan føles dejligt mens man ser det. Husk at det man ser i porno ikke behøver at være noget man skal prøve i virkeligheden. Porno er skuespil, og de fleste ser det og bruger til at have en fantasi som man synes er dejlig at tænke på.

Du har været sammen med din veninde.
Igen vil jeg sige at ingen af jer har gjort noget ulovligt. Men når du beskriver situationen, synes jeg det lyder som om du ikke var klar til det der skete.
Det er fuldstændig naturligt og almindeligt at være nysgerrig på sex og på andres kroppe. Det kan både være andre piger og drenge. Mange begynder måske også at prøve sådan nogle ting med at kysse når de er 10-12 års alderen. De fleste er nok ældre før de prøver at være helt nøgne, eller få slikket fisse ligesom du prøvede. De fleste er faktisk over 15 år før de har sex for første gang. Det betyder ikke at du har gjort noget forkert.

Du fortæller at det føltes dejligt, og det er rigtig godt at du ikke oplevede det som noget dårligt. Alligevel kan jeg ikke lade være med at tænke på, at dig og din veninde har prøvet det her af, før I sådan rigtig er klar til det. Alt sådan noget med sex, kan være rigtig dejligt og føles virkelig godt. Men man kan også meget let komme til at lave noget som ikke føles særlig rart, og som man bagefter fortryder. Man kan godt føle at noget er dejligt fysisk i kroppen, og så alligevel få det dårligt bagefter, fordi det føles forkert i tankerne.Det kan virkelig være svært at finde den her balance. Men det bliver lettere jo ældre man bliver. Så bliver man nemlig bedre til at mærke efter indeni, hvad der føles rigtigt og forkert. Og man bliver også bedre til at forstå det der sker, og det man gør. Det er vigtigt for at man kan passe godt på sig selv, så man ikke kommer til at gøre noget man får det dårligt med.

Du fortæller at du tog tøjet af uden at vide hvorfor, du gjorde det. Det kunne godt være et udtryk for, at du slet ikke er rigtig klar til at afprøve de her ting, selv om du er meget nysgerrig. Det betyder ikke at det der skete er forkert, eller at du har gjort noget galt. Men msåke skal der lige gå noget tid, før du prøver noget lignende igen? Det er i hvert fald vigtigt at du går stille og roligt frem, og mærker efter om du har det OK med de ting du prøver og oplever. Livet er langt og du skal helt sikkert nok komme til at prøve en masse forskellige ting med sex. Men du har slet ikke travlt.

Kærlig hilsen Thea

Theas billede
Thea fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål