Please?
brevkassespørgsmål af
O
22 år
Hej.
Er en gynækologisk undersøgelse vigtigt? Altså at man får det lavet i sit liv. Synes det er meget nedværdigende og får meget dårligere selvværd af det (måske næsten alvorligt/farligt). Er blevet ufrivilligt henvist til gynækologisk. Tror jeg nærmest går i panik derinde, hvis jeg har modet til at dukke op.

Svar:
Hej O
Ja, en gynækologisk undersøgelse er vigtig.
Nu ved jeg ikke hvorfor du er henvist til en gynækologisk undersøgelse, men gennem livet er den gynækologiske undersøgelse vigtig for at tjekke op på din sundhed, ligesom det er vigtigt at tjekke andre faktorer for at følge med i kroppens tilstand.
Hvis du er henvist til gynækologisk undersøgelse på baggrund af en konkret mistanke om sygdom, er det i særdeleshed afgørende for din sundhed.
Du er slet ikke den eneste der har det meget svært ved tanken om en gynækologisk undersøgelse. Det er der virkelig mange der har, og det er også helt forståeligt, at det kan føles meget grænseoverskridende.
Det ved gynækologen godt, og du kan sagtens tage en snak om dine tanker, forud for selve undersøgelsen. Fortæl at du har det virkelig dårligt med at skulle have foretaget sådan en undersøgelse. Gynækologen vil have mødt mange kvinder der har det på samme måde, og sammen kan I finde ud af at lave undersøgelsen, så det bliver tåleligt for dig.
Mange hilsner Julie