P#k hoved
brevkassespørgsmål af
Christian
13 år
skal man kunne hive forhuden længere ned end p#k hoved jeg kan kun i stiv tilstand få det 2 cm ned men i slap tilstand kan jeg få det rimelig langt ned og efter udløsning kan jeg få det ned over p#k hoved er det normalt?

Svar:
Kære Christian
Tak for din besked. At du oplever, at du ikke kan trække forhuden ned over penis, når den er stiv, er relativt almindeligt i din alder. Der er mange drenge, som i de første mange leveår oplever at have en stram forhud og oplever at have noget, som man kalder forhudsforsnævring. Dog er det noget, som de fleste drenge/mænd vokser fra, når de bliver ældre, fordi forhuden bliver mere løs med alderen og derfor bedre kan trækkes tilbage uden problemer. Jeg tænker, at det vil være en god idé, at du ikke presser forhuden tilbage, hvis det gør ondt. Det kan nemlig give rifter eller andre gener på penis.
Hvis du er meget generet af det og f.eks. har smerter, forhudsbetændelse, besvær, når du skal tisse eller noget helt andet, så tænker jeg, at det vil være en rigtig god idé at snakke med lægen om det. Hvad tænker du om det? Eller måske har du forsøgt at snakke med lægen? Lægen kan snakke med dig om det og evt. give dig nogle anbefalinger, hvis han eller hun vurderer, at der er behov for behandling.
Jeg håber, at du har fået svar på dit spørgsmål.
MVH
Malou