Penisen
brevkassespørgsmål af
Carl Gustav
13 år
Når jeg trækker forhuden tilbage så kommer forhuden kun halt over penis hovedet den hænger fast og neden under forhuden der hænger fast der er der helt løst hud ligesom normalt det er bare det lille stykke hud på begge sider der hænger fast det ser mega mærkeligt ud og vis min kæreste spørg om sex (får heller ikke udløsning i nu er det normalt) pls svar

Svar:
Hej med dig Carl Gustav!
Ud fra det du beskriver, så kan jeg komme på to mulige forklaringer. Hvilken af dem, der virker mest sandsynlig, afhænger af, om du er kommet i puberteten eller ej. Før puberten er det nemlig ikke muligt for en dreng at få sædudløsning, da det først er i puberteten, at drenge begynder at producere sæd. Det kan også for nogle tage noget tid fra produktionen sætter ind, til at man faktisk er i stand til at få en decideret udløsning. For nogle drenge er det heller ikke muligt at trække forhuden tilbage før puberteten, så i og med at du oplever, at begge ting ikke lykkedes for dig, så tænker jeg, om det måske kan skyldes, at du faktisk ikke er gået helt i puberteten endnu, og din krop derfor ikke egentlig er i stand til de her to ting endnu? Hvis det er tilfældet, så skal det nok komme på et tidspunkt, når din krop har udviklet sig lidt mere, og drenge går typisk i puberteten mellem 13-16 år, så der er ingen grund til panik, det skal helt sikkert nok komme.
Hvis du er ret overbevist om, at du er godt igang med puberteten, så tænker jeg, at der måske kan være tale om tendens til en forhudsforsnævring. En forhudsforsnævring er en tilstand, hvor forhuden er for stram, og derfor ikke kan trækkes tilbage. Det er et problem, fordi det betyder at man ikke kan holde god hygiejne, hvilket kan lede til irritation og i værste tilfælde betændelse. Hvis du er nervøs for hvorvidt, der måske er tale om en forhudsforsnævring, så er det en rigtig god idé at tage et smut forbi din læge og få et tjek. Hvis lægen kommer frem til at det er en forsnævring, der er tale om, så vil behandlingen typisk være med en steoridecreme, da en forsnævring ikke er noget, som vil gå over af sig selv.
Mange synes, at det er pinligt og akavet at tage til lægen med ting, som handler om de mere intime dele af kroppen, og det kan jeg sagtens forstå. Man skal dog huske på, at det er lægens arbejde, og man kommer hverken til at være den første eller sidste, som lægen møder med forhudsforsnævringer, svamp, sexsygdomme eller hvad end det nu kan være, så lægen tænker slet ikke over det. Når det så er sagt, så har nogle en præfence i forhold til, om de helst vil ind til en læge af samme køn eller en af modsatte køn, og derfor kan det måske være en god idé at overveje, hvad man selv vil have det bedst med, inden man bestiller tid.
Jeg håber, at du fik svar på dit spørgsmål, og at du har mod på at få det tjekketved lægen, hvis det er noget, som virkelig bekymrer dig.
Venlige hilsner
Amanda