P-piller uden forældre
brevkassespørgsmål af
Sofia
16 år
Hej brevkasse, jeg har fået en kæreste  og vi overvejer at begynde at have sex. Jeg vil gerne beskytte mig, så jeg vil gerne starte på p-piller. Problemet er bare, at mine forældre er meget strikse og jeg ved, at de ikke synes, at jeg skal have sex endnu. Derfor tør jeg slet ikke spørge om p-piller, men jeg vil gerne beskytte mig. Kan jeg godt få p-piller uden mine forældre får det at vide? Og vil lægen fortælle dem det, selvom jeg beder om, at det er fortroligt?

Svar:
Hej Sofia
Det er både sejt og fornuftigt af dig at tage ansvar for din egen krop og tænke over prævention – især når du føler, at dine forældre ikke ville forstå det. Du er ikke alene, og det er helt okay at tage det valg selv.
Kan jeg godt få p-piller uden mine forældre får det at vide?
Ja, det kan du godt. Når man fylder 15 år, har man ret til gå til læge alene uden at ens forældre behøver at få det at vide og man kan man få p-piller (eller anden prævention) hos lægen, uden at forældre eller værge skal give lov. Du skal kontakte din læge og bestille en tid. Husk sundhedskortet.
Det er vigtigt at sige, at det er lægen, der vurderer om man kan tåle at tage p-piller. Hvis P-piller ikke er en mulighed for dig, vil lægen hjælpe dig med at finde frem til en anden form for prævention.
Man har også mulighed for at vælge en anden læge end den, ens forælder har valgt til en.
Man kan selv skifte læge digitalt på borger.dk. Det kræver MitID.
Vil lægen fortælle dem det, selvom jeg beder om, at det er fortroligt?
Nej, din læge har tavshedspligt og det vil sige, at han ikke må dele oplysninger om dig når du er 15 år eller ældre.
Når du fylder 15 år, kommer oplysninger om din sundhed til dig selv og ikke til dine forældre. Det kan f.eks. være indkaldelser og prøvesvar. Dine forældre kan heller ikke længere se dit sundhedskort i sundhedskort-appen.
Når du er 15 år er det dig selv, der skal logge ind og tjekke sundhed.dk og Digital Post. Du kan selv downloade sundhedskort-appen. Du får i det hele taget en række rettigheder omkring din egen sundhed, når du fylder 15. Dem kan du læse mere om her.
Til sidst vil jeg lige indskyde, at det er helt normalt at føle sig usikker, når man skal tage sådan en beslutning alene. Du gør det rigtige ved at tænke på beskyttelse – og du har ret til at få hjælp uden at skulle spørge dine forældre først.
Venlig Hilsen Borgerservice i Aarhus