Overvægt

brevkassespørgsmål

Overvægt

brevkassespørgsmål af
Pigen med vægt problemer
14 år

Hej, jeg er en pige på 14 år. Og jeg er let overvægtig. Og jeg hader min krop lige pt. Jeg har prøvet at tabe mig på forskellige måder som f.x spise lidt og sundt, træne derhjemme, og gå på suppekur. Men det har ikke hjulpet. Jeg tror jeg mangler motivationen og måden til at gøre det. Kan du hjælpe mig?

Svar:

Kære pige med vægtproblemer,

Øv at høre, at du hader din krop. Det er forfærdeligt at have det sådan - hver dag at vågne op, og være led og ked af det man ser i spejlet. Og hvis man så, som dig, oplever, at man prøver det ene, det andet og det tredje, for at tabe sig, og det ikke virker, så bliver man endnu mere træt af sig selv og sin krop.

Jeg kan derfor godt forstå, at du er frustreret og har brug for råd. Når man gerne vil tabe sig, handler det om at forbrænde flere kalorier end man indtager. Og hvordan gør man så lige det? Det gør man ved, som du også selv skriver, at spise sundt og at motionere. At gå på kur er som regel ikke en holdbar løsning i længden, da langt de fleste oplever, at de tager det hele på igen (og nogen gange mere til), når kuren er slut. Derfor er det bedre at lægge sine kost- og motionsvaner om permanent.

Hvis man har en tendens til at snacke og spise mange små, usunde ting i løbet af dagen, så er det en god idé at prøve at holde et stabilt blodsukker, ved at sørge for at spise mange små, men sunde måltider i løbet af dagen. Fiberholdig kost med masser af fuldkorn og grove grøntsager er vejen frem til et stabilt blodsukker - og så er det hamrende sundt.

Men kosten kan ikke stå alene, og det er vigtigt, at man også får rørt sig. Måske kan du finde en sport, som det kunne være fedt at gå til? Alternativt kan det også være sådan noget som at cykle i skole i stedet for at tage bussen, eller at sørge for at træne der hjemme 3-4 gange om ugen, som du selv er inde på.

Men selv med de bedste intentioner kan motivationen svigte, og det kan føles håbløst at skulle i gang med projektet, hvorfor man nærmest allerede har givet op på forhånd. Nogle mennesker har rigtig stor gavn af at skrive ned, hvad de spiser og hvor meget de træner, fordi det motiverer dem til at gøre det bedre og sundere dag for dag, og fordi det gør, at de tænker sig om en ekstra gang, inden de smider sig på sofaen i stedet for at træne, eller inden de tager hul på slikposen i stedet for gulerødderne. Man kan enten skrive det ned på et stykke papir, og ellers findes der forskellige apps til samme formål - fx MyFitnessPal og LifeSum.

Derudover kan det også øge motivationen, hvis der venter en belønning i den anden ende, hvis man får trænet, eller hvis man har gået en hel dag uden at snacke. Det kan fx være belønning i form af, at så må man se to afsnit af sin yndlingsserie, eller at så må man købe en ny kjole til sig selv, eller hvad man nu godt kunne tænke sig. Grundlæggende handler det om at finde lige nøjagtig det, som kan motivere én og som kan få en op af stolen og ud af slikskabet.

Jeg håber du kan bruge svaret og at du finder motivationen. Bare det at du skriver her viser, at den er der et sted, og du gerne vil finde den igen. Jeg hepper på dig!

Kærligst,

Siv

Sivs billede
Siv fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål