Det er frustrerende :(

brevkassespørgsmål

Det er frustrerende :(

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år

Kære Anja Du må snart være træt af mig nu... men for fanden hvor er det frustrerende det her ! Jeg håber det er ok jeg skriver igen. Overvejede at ringe, men tænkte jeg nok hellere måtte lade være... Hun tog ikke brevet op til samtalen efter og jeg turde bare ikke selv. Jeg prøvede flere gange men jeg kunne bare ikke. Jeg tror hun regner med jeg bare skriver det til mig selv og så er det det. "det er jo for voldsomt at tale om så måske vi bare skal tale om hvad det har gjort ved dig"... jeg føler ikke hun kan rumme når jeg bliver stille og ikke siger noget. Hun spurgte flere gange i sidste samtale om jeg overhovedet var til stede eller om jeg var gemt helt væk inde i mig selv. Hun endte med at virke irriteret over at jeg bliver så stille og forsagt. Hun sad bare og kiggede frustreret rundt i rummet og virkede bare så irriteret over at jeg ikke bare selv siger en masse. Jeg sagde til hende det er svært. Jeg sagde at jeg synes det er virkelig svært bare selv at sige og sådan. Jeg overvejer lidt at skrive et brev til hende, til næste samtale og sige at jeg har ufattelig svært ved det selv, skrive at jeg har brug for at hun på en måde går til mig og spørger mig og ikke lader mig gemme mig væk der hvor jeg bare bliver stille og forsagt. Men jeg ved ikke om jeg tør. Jeg ved ikke om hun overhovedet vil være i stand til det, når hun ikke engang virkede til at kunne rumme at jeg bare blev stille. Jeg har fået talt en lille smule med en (en fra en tlf-rådgivning) hvor vi talte lidt om det, sådan helt konkret. Selvom det var rigtig svært, så var det bare rart at hun rummede mig og lyttede og spurgte. At hun lod mig fortælle, at hun turde spørge. Det var befriende, selvom jeg ikke turde sige særlig meget. Det var befriende at få sagt nogle af alle de ting han sagde til mig, selvom jeg ikke turde sige særlig meget af det... Det var bare så... lettende faktisk. Hun spurgte sådan virkelig konkret til det og turde høre det. Hun lod mig ikke bare forsvinde hen hvor jeg bliver stille. Hun fortalte mig at det var ok hele tiden, at der var ikke noget der var dumt osv. Hele hendes måde at gøre det på, var bare så rar og fik mig til at føle tryg, så jeg fik fortalt lidt om det, uden faktisk rigtigt at græde. Jeg turde selv at være i det. Jeg ville ønske hende fra centeret gjorde det samme. Jeg har hele tiden de ting i hovedet du har sagt til mig, men når jeg sidder overfor hende er det bare noget nær umuligt. Hvor længe går der normalt inden man sådan... bliver sig selv agtigt igen? For helt sig selv bliver man jo vel aldrig men bare sådan... ca? Jeg bliver bare ved med at slå mig selv i hovedet. Det var jo min egen skyld. Jeg ved jo godt med fornuften at sådan er det ikke, men sådan føles det bare ikke inden i mig. Der føles det helt anderledes. Det er bare så frustrerende det hele. Jeg føler ind i mellem at hovedet er ved at sprænges. Min angst er tilbage. Jeg bliver rastløs og urolig og kan ikke rigtig finde ro... Hilsen... ja hende igen...

Svar:

Kære pige på 19 år

Dejligt at du skriver igen, så jeg kan følge lidt med i, hvordan du går og har det.

Nu har jeg læst din mail et par gange og det der faktisk slår mig mest er, at du jo selv har et fuldstændig fantastisk godt bud på, hvad du kunne gøre…. Du skriver nemlig, at du overvejer at skrive et brev til hende om, at du har det svært med selv at skulle fortælle og har du har brug for, at hun går til dig og ikke lader dig gemme dig væk. Nu ved jeg jo ud fra dine mails, at du faktisk er virkelig god til at beskrive, hvordan du har det og hvad det er, du synes, du har brug for, og jeg tror, det kunne være en rigtig stor hjælp både for hende - og dermed også for dig - hvis du kunne skrive det ned og tage det med til næste samtale. Jeg tror det under alle omstændigheder ville kunne løsne lidt op og måske gøre at der kom lidt skred i Jeres samtaler. Hvis du vælger at skrive brevet, synes jeg, det er vigtigt, at du skriver så konkret som muligt, hvad det er, du gerne vil have hende til. Så hvis du eksempelvis skrev ”jeg vil gerne have dig til at bede mig om at læse det, jeg har skrevet om overgrebet op og det kunne være godt, hvis du spurgte mere konkret ind til hvad det var, der skete og lytter til det jeg fortæller”, så er jeg ret sikker på, at det kunne hjælpe jer lidt videre.

Når det er sagt, bliver jeg lidt optaget af det der med, at du skriver, at du ikke ved om du tør skrive til hende. Jeg bliver så nysgerrig efter, hvad det mon er, der gør, at du bliver bange for at sige, hvad du tænker. Og jeg bliver optaget af, hvordan det måske kommer til at stille sig hindrende i vejen for, at du får det, du har brug for. Måske kunne det være en idé at skrive lidt til dig selv om det – bare for at få lidt fornemmelse af, hvad det mon er for noget, der stiller sig i vejen for, at du tør sige, hvad du tænker og har brug for.

Jeg ville ønske, at jeg havde et godt svar på det der med, hvornår man sådan cirka føler sig som sig selv igen – det er simpelthen bare så forskelligt fra person til person. For nogle går det rimelig hurtigt og for andre tager det noget længere tid. Nogle oplever, at det er en hjælp at gøre nogle af de ting, man plejede at gøre før i tiden, fordi det er med til at minde en om, hvem man er på måder der ikke kun er knyttet til det overgreb, man har været udsat for. For nogle betyder det at have nogle at snakke med om det, der er sket meget, fordi de på den måde får mere fornemmelse af, hvad det er, der foregår inde i dem. Det er rigtig forskelligt – men ind imellem kan det være en hjælp at tænke på, hvad der tidligere har hjulpet en i andre situationer, hvor man havde det svært.

Jeg håber rigtig meget, at du snart oplever, at det bliver lidt lettere.

Kærlig hilsen
Anja