Om Puberteten
brevkassespørgsmål af
“Mig”
14 år
Hejsa! Jeg er en dreng på 14 som gerne vil vide, om jeg er i puberteten. Jeg har ikke fået kønsbehåring, men der er ret mange ok lange hvide hår dernede. men jeg har opdaget, at mine testikler og penis er blevet større. Så min pik er ikke lille længere.. Jeg har ret lyst hår (på hovedet) og en meget gennemsnitlig stemme (ikke helt i overgang endnu). Jeg er bare interesseret i, at vide om jeg er startet. Venlig hilsen “Mig”. :)

Svar:
Hej Mig
Ja, du er helt sikkert kommet i puberteten. Også selv om der ikke er så mange hår endnu.
Kroppen udvikler sig i forskelligt tempo fra person til person. For nogle sker det hele meget hurtigt. For andre sker det i små ryk, og over længere tid.
Det er meget normalt at en del af kroppen kan udvikle sig, mens en anden først kommer lidt senere.
Nogle får meget kropsbehåring. Andre får knap så meget. Måske er du en af dem der ikke får vildt meget.  Du er i hvert fald i puberteten, så det skal nok komme.
Mange hilsner Lasse