Oilekur vil jeg tage på?
brevkassespørgsmål af
Den bekymrede
14 år
Hej jeg er en pige der lider af forstoppelse. Vil bare høre, hvis det nu er at jeg skal drikker oile, for at opløse det gammel afføring, der måske kan være inden i mig. Vil jeg så tage på, af at drikke oile? For vil VIRKELIG IKKKE TAGE PÅ!!! Jeg tæller kcal for at holde min vægt og træner. Og synes både at min krop og vægt er fin. Bortset fra, at jeg nemt bliver oppustet. Men hvis nu at jeg skal drikke oile, fordi lægen siger det, vi er ikke noget så langt endu. Og der er selvfølgelig også andre midler til rådighed, såsom tarmskylning, parasitkur osv. Vil jeg så tage på af at drikke det, og vil min krop tro det er næring? For der er MANGE kcal i oile og VIRKELIG MEGET FEDT i. Og vil virkelig IKKE TAGE PÅ!! M.v.h den bekymrede.

Svar:
Kære Bekymrede
Forstoppelse er når ens tarmfunktion er langsommere end vanligt og man får hård afføring. Man kan få ondt i maven af det og blive utilpas.
Det er forskelligt fra person til person hvor ofte man har afføring - de fleste har en gange hver dag eller hver anden eller flere gange dagligt. Så det drejer sig mere om hvad der er normalt for dig. Hvis der er ubehag er der nok noget der er gået lidt skævt.
Man kan gøre mange ting for at undgå/afhjælpe forstoppelse. F.eks. drikke rigeligt vand - 1,5-2 l er passende.  Dyrke motion og spise godt med fibre - groft brød, grøntsager... Nogle synes også svesker hjælper.
Man behandler ikke forstoppelse med olie, så skal du have behandling skal du ikke være bange for at tage på af det. Tarmskylning eller parasitkur er heller ikke en del af behandlingen.
Tag forbi din læge og få en snak om det.  Er der behov for behandling vil den oftest bestå af nogle dråber du drikker eller pulver opløst i vand. Som man ikke tager på af...
I øvrigt - hvis du lever du almindeligt sundt og dyrker motion skal du ikke være så bange for at tage på :-)
Mvh