Ny familie
brevkassespørgsmål af
Tristan
10 år
Hej vi skulle hente min plejelillesøstee i SFO hun har besøgt os og snakke mobil i går henter vi hende hun tegner og ser os ikke på et tidspunkt bliver hun sur og river den i stykker og så opdager hun os og løber over til os og siger vil ikke være her nu køre vi det var alså bare vildt underlig at hun heller vil med os ind at være i SFO og vi skulle gå hjem og hun siger jeg savne jer men vi siger det ikke og da vi kommer hjem ser hun vi har gynger i haven og hopper på en og råber skub mig hun virker slet ikke bange syntes det fedt men jeg hørt det kan vende hvornår skal man forvente det ??? Hun 6 år

Svar:
Kære Tristan,
Hvor er det fint, du skriver til brevkassen, når du er nysgerrig omkring den måde, din plejelillesøster er på.
Det lyder til, at din plejelillesøster har accepteret jer meget hurtigt, og at hun har glædet sig til at skulle bo hos jer.
Jeg kan godt forstå din nysgerrighed og undren, når du måske har forventet, at hun ville være bange eller ked af det. Som du selv skriver, så kan det sagtens være, at det kommer på et tidspunkt. Det er svært at sige, hvad der gør, at hun er meget glad og åben lige nu, for der kan være mange grunde til det. Måske har hun glædet sig til at komme i en familie, hvor der var en andet barn/andre børn, hun kunne lege med? Måske synes hun, det er rigtig spændende at komme et nyt sted hen, hvor der er nye ting, hun kan opleve og lege med? Jeg tænker, at det lyder dejligt, hun har det godt med jer allerede.
Du spørger, hvornår det vender, og hvornår hun måske kan blive bange eller ked af det. Det er forskelligt, hvordan børn tager det, når de kommer i plejefamilie, men det vil ikke være mærkeligt, hvis hun på et tidspunkt kan blive lidt ked af det. Når et barn kommer i plejefamilie, så betyder det, at de ikke skal bo hos deres mor eller far mere, og selvom det kan virke spændende at komme til en ny familie, så kan man også godt komme til at savne sin egen mor eller far. Måske du selv har prøvet at savne dine forældre? Sådan kan alle mennesker få det engang imellem - og også plejebørn, som undværer deres forældre i lang tid.
Jeg håber, at du får det godt og sjovt med din plejelillesøster. Jeg håber også, at det var svar på dit spørgsmål. Hvis du har brug for at snakke mere om det eller har flere spørgsmål, er du velkommen til at skrive igen eller logge på chatten, hvor en rådgiver vil sidde klar til at snakke med dig.
De venligste hilsner
Kathrine.