Nok venner?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Breve...
Hej
Jeg har en lille gruppe venner og det har jeg altid haft.
Jeg har endelig aldrig haft særlig mange venner, og det har jeg altid haft det fint med.
Føler bare nogle gange at alle andre har mange flere venner end jeg har.
Jeg har kun sådan 2 venner, ellers snakker jeg med andre men det er jo ikke sådan tætte venner.
Desuden har begge de to venner mange flere venner end jeg har.
Speciale den ene hun er en del af en stor vennegruppe.
Jeg har prøvet at komme ind i den vennegruppe.
Men jeg er sådan lidt bange for at blive afvist, da det er sket før for mig, med nogle piger fra min klasse.
Jeg er bange for at der er ingen der kan lide mig, og at der er noget galt med mig.
Jeg ville selv sige at jeg var en meget åben person, og det tror jeg også andre syntes, men alligevel har jeg ikke særlig mange venner.
Altså jeg gad da godt have nogle flere venner, men føler også bare et meget stort pres om at man skal have mega mange venner. Det har alle andre jo...
Så hvordan får jeg flere venner, og hvordan kommer jeg med i min venindes vennegruppe?
Og er det okay ikke at have mange venner?
Tusind mega mange tak på forhånd
Det er mega fedt det i gør, og jeg ved med sikkerhed hvor mange børn i hjælper <3

Svar:
Hej,
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært alt det med venner. Sådan tror jeg mange unge har det, især fordi det kan virke som om andre har mega mange venner, og det kan være svært ikke at sammenligne med sig selv.
Først og fremmest vil jeg sige, at det er helt okay ikke at have mange venner. Hvis de få venner man har er rigtig gode venner, behøver man ikke have en hel flok. Som du skriver har man ofte nogle meget tætte venner, og så nogle som man måske kalder venner, men som er bekendte, hvor ens venskab er mere overfladisk. Det vigtigste er, at man har nogle, man kan dele sine tanker og følelser med, og som man har det rigtig godt sammen med - uanset om det er 2 eller 10 venner. At have rigtig mange venner betyder ikke, at man nødvendigvis er super glad, og man kan sagtens føle sig ensom, selvom man har mange omkring sig.
Jeg kan godt forstå, at du bliver bange for at blive afvist, når du har oplevet det før. Jeg tror, at der er mange, som er bange for og bekymrer sig meget om, hvad andre tænker om dem, og at det kan ende med at holde én tilbage fra at gøre de ting, man gerne vil. Der er bestemt ikke noget galt med dig, og det lyder som om, de andre vil synes om dig, fordi du er en åben person, som er interesseret i de mennesker, som er omkring dig. Det er nogle gode kvaliteter at have, når man gerne vil have nye venner. Jeg tænker, at du selvfølgelig kun skal prøve at komme ind i den nye vennegruppe, hvis du har lyst, og det ikke lægger et for stort pres på dig, som du skriver.
For at komme ind i den nye vennegruppe kan du prøve at tale med din veninde om, hvordan du har det, og at du gerne vil være med til nogle af de ting, de laver sammen. Når du har mødt dem nogle flere gange, kan du prøve at skrive/spørge nogle af dem, om de har lyst til at lave noget uden din anden veninde. Hvis du har brug for at møde nogle nye mennesker, kan du også overveje at starte til en sport/hobby, hvor du naturligt kan møde andre unge.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og jeg ønsker alt det bedste herfra,
Jeanette